Министерството на транспорта се надява процедурата по концесията да бъде подновена през септември - вече с международен консултант
Почти 560 хил. са преминалите пътници през летище София през май, което е ръст от 36.4% спрямо същия месец на предходната година, сочи статистиката на аеропорта.
Пътувалите по международни редовни линии са се увеличили с 35%, а ръстът по вътрешни линии е повече от 2 пъти спрямо миналата година, или 24 хил. души. Увеличение от 5% отбелязват и пътувалите с чартърните полети - с 8387 превозени пътници, съобщават от летището.
Броят на кацналите и излетелите самолети също расте - с 13.4% спрямо същия месец на предходната година.
Рекордни ръстове, тесни терминали
Това са поредните рекордни стойности, които столичното летище отбелязва тази година - за първото тримесечие на годината излетелите и кацналите самолети на двата терминала на летището са се увеличили с 24.4%, а превозените пътници - с близо 50%. През април увеличението на пътникопотока бе малко по-скромно - 13%, но по-топлото майско време, увеличаването на честотата на полетите по няколко маршрута и стартирането на нови линии на превозвачите връщат ускорението.
Добрите резултати на летището се дължат основно на нискобюджетните превозвачи Ryanair и Wizz Air. Двете компании непрекъснато увеличават броя дестинации, които обслужват столицата, и благодарение на конкуренцията между тях софийският аеропорт преживява разцвет. Редом с това се подобряват значително и финансовите резултати на държавната компания. За 2016 г. тя отчете
загуба от 13.8 млн. лв., но това се дължи изцяло на обезценката на вземане от КТБ в размер на 25.5 млн. лв. Без този разход дружеството излиза на оперативна печалба от 10.7 млн. лв. - почти двойно по-голяма от тази година по-рано. Редом с добрите новини обаче има и не толкова приятни. Данните за миналата година сочат, че пътниците на стария терминал, откъдето оперира Wizz Air, надвишават капацитета му, а тези на новия терминал - където преди няколко месеца се премести ирландският превозвач Ryanair, са на границата. А плановете на двете компании за тази година са още по-амбициозни.
Тези проблеми би трябвало да намерят разрешение с концесията на летището и разширението му. Тя обаче се бави.
Концесията - този път с международен консултантВ края на миналата седмица министърът на транспорта Ивайло Московски коментира, че се надява през септември да бъде възобновена процедурата за отдаване на концесия на летище София, която бе спряна от служебния кабинет. Той съобщи, че този път България ще привлече за консултант някоя от международните финансови институции. Вече са проведени разговори с Европейската банка за възстановяване и развитие и Световната банка, а предстоят и с Европейската инвестиционна банка, на които ще бъде предложено да представят оферти. Ангажиментът им ще бъде да актуализират всички анализи - финансово-икономически, социални и екологични, и да дадат концепция за самата процедура, посочи той.
Московски ще настоява и при новата процедура да се запази изискването за по-голямо авансово плащане от страна на концесионера, което ще бъде вложено в оздравяването на БДЖ. Московски уточни, че сумата ще е около 220-230 млн. лв., колкото е и одобрената от ЕК държавна помощ за националния релсов превозвач. При първата процедура за концесията на летището исканото авансово плащане накуп бе двойно по-голямо - 550 млн. лв.
http://www.capital.bg/biznes/kompanii/2 ... a_rust_na/...надявам се международния консултант да подчертае разликата между оперативна и нетна печалби,защото положението в този си вид е трагично!!!
По този повод ,може да се прочете и това :
http://www.capital.bg/biznes/kompanii/2 ... v_kargoto/?