18 Ноем. 2016, 15:15
Транспортният министър в оставка съобщи важната новина току-що
Московски обяви, че няма да прекратят процедурата и ще оставят служебното правителство да реши какво да се случва. Решението е отложено за края на януари.
"Тъй като се прокрадват съмнения, че ще бъде подарено на турска фирма, ние ще удължим срока и ще позволим на хората, които претендират за прозрачност и честност, да вземат решение. Но нека отговорят и как ще се справим с дълга от 500 милиона за БДЖ. Ако бръкнат в бюджета, ще ощетят други сектори", обясни Московски на брифинг, излъчен по Канал 3.
"Имах консултации с премиера Борисов , имаме законово основание да удължим срока до 31 януари. Оставяме на служебния кабинет, да решат дали да прекратят тази процедура. Аз не бих я прекратявал. Концесията не е била самоцел. Тя е била обвързана с единствената възможност да бъдат стабилизирани БДЖ и 850-те милиона дългове, които заварихме, натрупани от хората, които сега настояват да бъде спряна концесията. Сега задълженията са 550 милиона. Единственият вариант е този.
Московски повдигна и казуса с националното значение на софийската аерогара. По думите му, когато те "са давали летищата в Бургас и Варна, те не бяха с национално значение, а сега Летище София е". Министърът припомни, ч само авансовото плащане за концесията е 650 милиона. и оттам всички започват да се състезават. А следват и инвестиции. "Затова и удължаваме срока. Нека тези хора, които пледират за честност и прозрачност, да вземат решението", поясни решението Московски.
"Но тогава те трябва да отговарят какво се случва с БДЖ и милионите дългове. Те ще дойдат само от бюджета, но кои други сектори ще ощетят. А ще питат ли данъкоплатците. Питани ли са данъкоплатците, когато са правени дълговете в БДЖ? По тези заеми държавна гаранция няма", каза още той.
"На нас ни се падна да платим още една неплатена сметка - Кувейтското дело. Ако последна инстанция в София потвърди арбитражното решение, 52 милиона, блокирани в сметките на летището, ще отидат посока арбитража в Париж и кувейтския инвестиционен фонд", припомни още Московски.
"Ние само им плащаме сметките на вече нанесени щети – магистрала Люлин, Дунав мост...", допълни още той.
Припомняме, че изявлението на транспортния министър в оставка е по повод искането на БСП процедурата да бъде прекратена.
По-рано днес червеният депутат Жельо Бойчев каза, че правителството в оставка не може да се занимава с толкова важен въпрос.
http://www.blitz.bg/politika/izvnredno- ... 64254.html "Удължаваме срока за подаване на документи за концесията на летище София до 31 януари. Оставяме на г-н Радев и служебния кабинет да реши какво да става с летището". Това каза днес министърът на транспорта Ивайло Московски на извънреден брифинг, свикан след изявленията на депутатите от БСП Жельо Бойчев, Георги Свиленски и Драгомир Стойнев. Те поискаха спиране на концесията.Московски каза, че решението е съгласувано с премиера Бойко Борисов. След това добави, че концесията на аеропорта никога не е била самоцел, а единствената възможност да бъдат стабилизирани БДЖ.Той припомни, че е заварил железниците с 850 млн. лева дългове, натрупани от от партиите и хората, които сега настояват да не се намери решение за тях. Задълженията на БДЖ към банките са под 500 млн. лева, но кредиторите не позволявали повече разсрочване. ado.vbg.slave(9); if(typeof adoceanvbbgzelmnlonst=='function'){adoceanvbbgzelmnlonst();} Московски каза още, че подготвянето на концесията е било двегодишен труд на екипа и той няма да го хвърлял на вятъра. Сега той чувал, че даването на столичния аеропорт е пробив в националната сигурност и припомни, че летищата на Бургас и Варна също са от национално значение, но тяхното концесиониране не се тълкува по същия начин."Изказаха се съмнения, че едва ли не ще бъде отблагодаряване към Ердоган за гласовете за Цецка Цачева даването на летището на концесия на турска фирма. Използват се термини от рода на харизвано, подарявано и какво ли не. Искам да кажа няколко неща - става въпрос за авансово плащане от концесионера на 640 млн. лв., плюс по 10 млн. лв. на година концесионни такси, плюс 300 млн. лв. инвестиции. Оттам започват да се състезават. Ако това са подаръци - нямам коментар. Сравнено с техните концесии - не виждам там такива неща. И тъй като се прокрадват съмнения, че ще бъде подарено на турска фирма, ние имаме законово основание и ще да удължим срока. Нека тези хора, които претендират за прозрачност, честност, незадкусилие, нека те да вземат решенията. Но тогава те трябва да отговорят на въпроса какво се случва с БДЖ. И с този около 500 млн. лв. дълг, трябва да кажат откъде да дойдат парите. Те няма откъде другаде да дойдат, освен от бюджета. Но като бръкнат в бюджета, трябва да кажат кои други сектори ще ощетят", заяви Московски.След това той обясни, че документацията за концесията не се продава, а се тегли от сайта на министерството. Има към 1200 въпроса за процедурата от адвокатски кантори, банки, оператори на летища. Има искания за удължаване на срока, едно от тях било на оператора на аеропорта в Манчестър и това е повод да се отмести подаването на документи за концесията до 31 януари 2017 г.
https://www.24chasa.bg/novini/article/5882649