от mistoffelees » 18 Окт 2016 23:56
Бъдещият концесионер на летището ще има доста задачи да решава.
Т1 отлично може да се превърне в терминал само за бизнес-авиация. Той си има достатъчно голям паркинг, а на този тип пасажери не им трябва метро. Има и хотели под ръка и пр. Козметичен ремонт е напълно достатъчен. Тогава обаче изниква въпросът къде отиват пътниите на лоукостърите и чартърите.
Единият варинат е на Т2. Основният проблем обаче ще са парите - доколко цената за обслужване с автобуси на Т2 може или не да стане като тази на Т1. Идеалният вариант за лоукостърите са пътници, отиващи пеша от терминала до самолета; това обаче дори от Т1 не може да стане, а Т2 е още по-далече, т.е. повече време за превоз, гориво и пр.
Втори вариант е изцяло нов терминал тип "хангар" за лоукостъри. Логичното му място би било източно от метрото на Т2. Мястото е удобно да за пътниците, но никак не решава проблема с транспорта им до самолетите; от изток теренът не позволява (или поне не позволява лесно) сторителството на множество стоянки. Интересно е да се види дали е възможно такъв терминал да се построи между Т1 и Т2 - вкл. и с малък "сателит", който през подземна връзка да осигурява пешеходен изход към самолетите.
Съвсем радикален, трети вариант е преместване на лоукостърите от северната страна на летището. Ако не друго, място има. Проблемът обаче е стигането дотам - надземната станция на метрото не позволява лесно продължаване под земята до северената страна, а - по неясни причини - "Метрополитен" изобщо не се вълнува от варианта М3 да стига до летището от север (което би дало далеч по-бърза и по-малко натоварена връзка с Централна гара и Централна автогара). Пък може концесионерът да се прежали и да оправи простотията, дето няма топла връзка между спирката на метрото и терминала - както и да отвори по-близката до метрото врата, любезно затворена от ченгетата вече N години след атентата в Бургас.
Иначе, в самия Т2 има откакво да се оптимизира. На първо място, хващат крака чичката/лелката, дето проверява бордните карти на входа на ескалатора и там се появяват няколко турникета тип "метро". За 99% от пътниците това не би трябвало да е затруднение, останалият 1% ще чака съдействие на повикване. На второ място, същото се случва с граничния контрол на излизане - остават макс. 2 гишета с по 2 души, останалото биометрични гейтове. Мястото пред тях може да се скъси и да се "навие" опашката по широчина така, че да може рамките на секюрити да мръднат 10-ина метра навътре от сегашното си положение. Задължително добавяне на още рамки, място има. На трето място, електронни турникети на всички гейтове и само по един служител там (а не по 2-3 кифли, както сега). На четвърто, половината гишета от чек-ин стават автоматизирани станции за self check-in и drop-off. Вярно, не са идеални и създават грижи на несвикналите пътници, но изискват доста по-малко персонал - а място на заминаващите има достатъчно.