Летище София - дейност

Re: Летище София - дейност

Мнениеот concorde » 20 Май 2015 16:34

Положението в БГ става все по-зле , вървим по пътя на Гърция и ако Гърция фалира и излезе от Еврозоната ще стане много сериозно полежението при нас . Това , че за 10 или 20 процента страната върви към по-добро не означава , че за останалите също е така . Официално 3.5 милиона българи едвам свързват двата края . Ако не бяха тези поне 1 милион българи в чужбина , които пращат пари на близките си не ми се мисли каво щеше да е сега тук . Корупцията и кражбите са навсякъде в управлението на държавата . Кметове с по 1 заплата притежават палати за милиони . Всеки ден все нови и нови хора стават бедняци , вече по кофите за боклук ровят и все повече българи . Преди 10-15-20 години и циганите бяха рядкост по кофите . Богатите стават все по-богати , а бедните - все по-бедни .
Аватар
concorde
супер спотър
 
Мнения: 1047
Регистриран на: 07 Май 2013 16:13
Местоположение: Пловдив

Re: Летище София - дейност

Мнениеот tupolev144 » 20 Май 2015 16:39

Аватар
tupolev144
супер спотър
 
Мнения: 1559
Регистриран на: 11 Юни 2011 12:35

Re: Летище София - дейност

Мнениеот dimitar vasilev » 20 Май 2015 17:48

Това с 3,5милиона бедни българи винаги ми е било малко как да кажа,съмнително, тъй като това би трябвало да сме и всички които "сме" на минимална работна заплата нали така? А в същото време гледаме по две деца в собствени жилища, ходиме с кола на работа всеки ден и по почивки в Гърция за празниците.Та с две думи не ми изглеждат меродавни тези статистики, а не че няма бедни
dimitar vasilev
най-спотър
 
Мнения: 498
Регистриран на: 30 Дек 2006 19:03
Местоположение: СОФИЯ

Re: Летище София - дейност

Мнениеот skyviewer » 26 Май 2015 15:29



Част от обезщетението, което летище "София" беше осъдено да плати на Кувейтски фонд заради строителството на втората писта, са били на депозит във фалиралата Корпоративна търговска банка. Междувременно изплащането на парите към фонда е предстоящо. Това се разбра от думите на транспортния министър Ивайло Московски по време на парламентарния контрол.

Държавната компания е загубила 27 млн. лв. депозит в КТБ, блокиран в банката от Кувейтския фонд за арабско икономическо развитие (КФАИР), финансирал строителството. Парите са част от неустойката, която летището беше осъдено да плати в международния арбитраж. Претенцията на строителя - кувейтския консорциум Mohammed Abdulmohsin Al-Kharafi and Sons, беше за оскъпяване на строителството на пистата при Терминал 2 от 2006 г. заради късно получаване на правото на строеж, породено от проблеми с отчуждаването и извършването на по-голям обем работа от договореното.

Преди 9 години кувейтците претендираха за 20 млн. долара, решението на арбитража през 2012 г. беше за 38 млн. долара, а от днешните думи на министъра се разбира, че сега България трябва да преведе 42 млн. долара.

Общо 11 държавни компании с принципал Министерството на транспорта са имали в сметките си в КТБ 43 млн. лв. към 30 юни 2014 г., съобщи Московски. Между тях освен софийското летище са Ръководство въздушно движение, пристанищата в Бургас, Варна и Русе, Български пощи. По думите на министъра 11.19% от парите на държавните фирми са били в КТБ, което е значително под ограничението от 25 на сто, но той нямаше разбивка по дружества.

http://www.dnevnik.bg/biznes/companii/2 ... ofiia_kum/

П.С. Г-н Министър,понеже съм проззз,не разбрах и питам: Кой ще плаща - България или Летище София? Ако няма да е летището-кажете: България ще субсидира Летище София :D И нали щяхте да си събирате просрочените задължения към Летище София.Пък и пътникопотока от 10 години все се увеличава - има ,няма -стигна 400% :D Или с други думи:Така сме я оплескали,че търсим спешно концесионер.А в Бг - принципала не носи никаква отговорност - той само констатира :D Боже - пази България,или това което остана от нея !!!
Аватар
skyviewer
супер спотър
 
Мнения: 1461
Регистриран на: 23 Юли 2009 18:11

Re: Летище София - дейност

Мнениеот skyviewer » 06 Юни 2015 12:42



5 юни 2015, 18:25
Аерогара София пътува към концесия с куп несъбрани вземания, осъдена да плаща десетки милиони, и изгубила голяма част от бизнеса си

14 aвгуст 2013 г. Дежурният инспектор по сигурността на летище София пише доклад за "особен случай". В 00:15 часа при оглед той установява, че в тунела на река Искър, под пистата за излитане и кацане на столичната аерогара, има отрязан захранващ кабел с дължина около 60 метра. Кабелът е захранвал северния охранителен пост и вследствие на кражбата осветлението на северния подход на моста не работи. На 11 септември в писмо изпълнителният директор на "Летище София" Христо Щерионов информира директора на РД "Гранична полиция" - Аерогари, за повторение на инцидента в периода между 3 и 5 септември. Този път е откраднат 120 метра кабел. Ден по-рано директорът по сигурността Владимир Рапонджиев в доклад е предложил "във връзка с подобряване на сигурността на летище София и зачестилите кражби на кабели под моста на река Искър допълнително да бъде изградена система за сигнализация против неправомерно преминаване на хора, превозни средства и животни на подстъпите от двете страни под моста на реката". Щерионов моли конкретния директор на "Гранична полиция" да предприеме съответните мерки.

Случаят е пример за информационното затъмнение на летище София. Да, вярно е, че тези истории е добре да не стигат до ушите и очите на пътниците, за да не се създава излишна паника сред тях. Затъмнението обаче покрива не само инцидентите и рисковете от такива, а цялата дейност на аерогарата и управлението й. Не станаха ясни истинските причини за уволнението на превърналия се в жива легенда директор на гражданския ВИП на летището Борис Попов малко след скандала с изчезналите пари от КТБ. Нито как имената на победителите в конкурса за заведенията на аерогарата бяха ясни още от датата на обявяването му. Нито какви бяха аргументите за редица странни назначения в ръководството на дружеството през годините. С една дума - въпреки че дружеството е държавно, то работи като един затворен организъм. А когато завесата бъде вдигната, гледката далеч не е приятна.

Скелети зад паравана
Преди месец-два министърът на транспорта Ивайло Московски обяви, че се задават сериозни проблеми за държавната авиационна крепост. Той съобщи пред депутатите от ресорната комисия в парламента, че дружеството не може да си събере около 50 млн. лв., които му дължи "България ер", част от групата "Химимпорт", че е загубило 27 млн. лв., блокирани в КТБ, а едновременно с това скоро ще трябва да плати 42 млн. долара по делото с МАК/АДМАК (съвместна компания на Mohammed Abdulmohsin Al-Kharafi & Sons и Admak General Contracting Company) за строителството на новата пистa.

Накрая, в средата на май, Московски обяви, че до края на годината може да бъде обявена процедура за концесиониране на летището, тъй като "финансовото състояние не позволява на държавния оператор да прави инвестиции и да го развива".
От всичко дотук стават ясни няколко неща. Държавното летище индиректно субсидира години наред една частна авиокомпания, което показва нежелание от страна на поредица министри да решат проблема със задълженията му, представляващи половината от годишните му приходи. Допуснало е да загуби в КТБ 27 млн. лв. - пари, които можеха бъдат полезни при задаващата се екзекватура на чуждестранното арбитражно съдебно решение по делото за пистата.

Концесията изглежда все по-вероятна, като транспортния министър успешно проправя пътя й със зачестилите си изказвания колко е невъзможно летището да се справя само. От години то става все по-малко ефективно - печалбата му за 2014 г. е едва 5.25 млн. лв., а низходящата тенденция на финансовия резултат и другите проблеми най-вероятно ще се отразят на концесионната такса за държавата.
И въпреки всичко това моделът на управление на летището остава устойчив. Московски остави изпълнителния директор Щерионов и другия член на борда Тихомир Иванов, назначени от предишния транспортен министър Данаил Папазов, въпреки че на няколко пъти изтъкна как в края на първия си мандат е оставил дружеството с по-малко несъбрани вземания.

В услуга на длъжниците
Месец и половина се оказаха нужни на "Летище София" и на министерството на транспорта, за да дадат малко по-детайлна информация за задълженията на "България ер". От страна на превозвача така и не дадоха отговори. От тези на министерството става ясно, че на заседание на 14 април Софийски градски съд дава ход на делото за признаване и допускане изпълнението на решението на Международния съд в Париж и в момента се очаква постановяване на решението. От отговорите на министерството става ясно, че във връзка с допуснатото обезпечение по делото с МАК/АДМАК частен съдебен изпълнител е наложил запор върху сметки на "Летище София". От финансовия отчет на "Летище София" пък се разбира, че запорирани парични средства има в "Юробанк" и ЦКБ.

Що се отнася до парите, които летището има да взема от българския авиопревозвач, от министерството отговарят, че публичните вземания за летищни такси (които са държавни) за периода от 2008 г. досега са в размер на 37.2 млн., а лихвите по тях - 3.9 млн. лв. Отделно има три издадени акта за публично държавно вземане - механизъм, който се използва, ако държавата не иска да се раздели с парите по давност. Единият от тях е към "България ер" от края на 2013 г. на обща стойност 19.3 млн. лв., като на 20 май 2015 г. от сумата на акта са платени 5 млн. лв. Другите два са към другото дружество от авиогрупата - "Хемус ер". Единият е от 30 октомври 2012 г. за 1.2 млн. лв. другият - от 11 май 2015 г. на обща стойност 115 хил. лв. Пак срещу "Хемус ер" има и образувано производство по установяване на публичните вземания за периода от началото на 2012 г. до 19 октомври 2012 г. Страните спорят и в съда, като срещу вече издадените актовете за публично държавно вземане се водят две дела - едното по искане на "България ер", а другото - на "Хемус ер".

"Летище София" следят за погасителната давност и към настоящия момент няма основание за погасяване на задълженията на компаниите от авиогрупата по давност", категорични са от министерството. Във втората половина на май стана ясно, че "България ер" е платила 9.9 млн. лв., като от министерството обясняват, че с писмо от 17 април "България ер" е депозирала при тях план за обслужването на финансовите си ангажименти. Според източници от сектора обаче такива погасителни планове задължително трябва да минат през одобрението на финансовия министър.

Жестовете към авиокомпанията впрочем започват доста назад във времето. Според бивши кадри на летището превозвачът още в първите месеци е нарушил предишното си споразумение за разсрочване на задълженията от 2008 г. В него две от важните задължителни условия са били да не се пропускат вноски и да не се трупат нови задължения - неща, които явно са се случили, след като към момента летището има несъбрани 50 млн. лв. Въпреки това държавата на няколко пъти решава да се продават терени от летището на длъжника. Последната продажба се случи през пролетта на 2013 г., когато чрез пряко договаряне на "Хемус ер" бяха продадени идеални части от имот от 160 дка за около 7 млн. лв.

Благоразположението се случва на фона на една друга особеност на длъжника, известна на държавата. Той се радва и на своеобразно субсидиране в рамките на авиогрупата на "Химимпорт" - "Бългериан еъруейз груп". През годините "България ер" успява да е на малка печалба, което се постига основно чрез изнасяне на загубата към свързани дружества, като например "Хемус ер", чиято основна дейност сега е да взима самолети и други активи на лизинг и да предоставя авиотехнически услуги на други авиокомпании. Дружеството е постоянно на загуба - за 2013 г. тя е 15.8 млн. лв. Натрупаните загуби са 118.6 млн. лв., вследствие на което компанията е декапитализирана, а собственият капитал е отрицателен - 90 млн. лв.

Едни трудни 5 млн. лв.
Освен че не може да си събере вземанията, през последните няколко години летището намалява все повече и финансовия си резултат. През 2010 г. при приходи от 95.6 млн. лв. печалбата му е 15 млн. лв. През 2013 г. тя е 12.5 млн. лв., но повече от половината от нея идва от продажбата на терена на "Хемус ер". През 2014 г. положението изглежда още по-зле - при приходи от 103.5 млн. лв. печалбата е едва 5.25 млн. лв. Според експерти от пазара, за летище, което в края на 2014 г. се похвали с рекордния си брой пътници от 3.8 млн., очакваната печалба би била между 20 и 30 млн. лв.

Едната част от причините за свиването на бизнеса на летището са обективни.Компанията генерира приходи по две линии. От една страна - като летищен оператор, който събира държавните такси (кацане, пътник, сигурност и т.н.) От друга страна, като търговско дружество, което обслужва наземно авиокомпаниите, отдава площите под наем и стопанисва магазините и паркингите.

Вече стана ясно доколко успешно е дружеството при събиране на държавните летищни такси. През последните няколко години то загуби и около 60% от бизнеса с наземното обслужване и около 95% от този с горива и смазочни материали - две важни пера в приходната част. В т.нар. хандлинг (обслужване на самолетите, пътниците и багажите) държавната компания се конкурира с още две. Едната е "Суиспорт България", поделение на швейцарската Swizzport (от няколко години собственост на PAI Partners), работеща в София от 2007 г. Другата - е "Голдеър хендлинг – България", дъщерна на гръцката Goldair Group, работеща в Гърция и Кипър и обслужваща самолетите на EasyJet, турските авиолинии и т.н. Нещата се влошиха още повече за държавното дружество, след като от началото на октомври 2013 г. обслужването на "България ер" беше поето от "Суиспорт България", тъй като поделението на "Химимпорт" - "Бългериан еъруейз груп", влезе с миноритарен дял в нея и разшири авиационната си палитра от дейности. От отчета на летището за 2014 г. се вижда, че спадът при наземно обслужените самолети е 30.8%. В края на 2010 г. летището се раздели и с монопола си при зареждането с гориво и смазочни материали, като директно на аерогарата влезе "Лукойл" (вече там е и "ОМВ България").

Отвъд обективните пазарни причини обаче, както всяка държавна компания, генерираща големи приходи и обществени поръчки, летището е атрактивно за партиите, които трудно устояват на изкушението да назначават свои хора в бордовете. Източници от летището обясняват скромната му печалба с големите инвестиции, които то прави в строителството на инфраструктура и техника през последните няколко години, чиято икономическа съобразност следва да бъде проверена от съответните институции.

Една от митичните силни фигури, преминали през летището в последните няколко години, е небеизвестният Валерий Томов. За него се знае, че е близък до Делян Пеевски още от времето, в което Пеевски отговаря за Държавна агенция "Държавен резерв и военновременни запаси". Там Томов е бил в дирекцията "Обществени поръчки, продажби и информационно осигуряване", като името му изплува и в информации за разработки на ДАНС за източване на държавния резерв. Томов влиза в съвета на директорите на летището с решение на Московски от 1 юли 2011 г. Освободен е на 4 октомври 2012 г., но източници от летището разказват, че той остава неофициално там още две години, като има кабинет и шофьор. Напуска аерогарата преди няколко месеца.

Друга също толкова интересна фигура в управлението на летището по време на последните няколко правителства е тази на Димитър Богданов - адвокат с опит като синдик на дълъг списък от компании. Богданов влиза в съвета на директорите на 23 септември 2009 г. и става негов председател. На 5 октомври 2012 г., вече по времето на министър Московски, е преизбран за член на борда и отново става председател. Напуска управлението по времето на Данаил Папазов на 29 юли 2013 г. Папазов слага на негово място Тихомир Иванов, който преди това е ръководил звеното, занимаващо се с обществените поръчки на летището и, по думите на служители на аерогарата, е бил близък на Богданов. След завръщането си в транспортното министерство Московски оставя назначенията на Папазов - това на Тихомир Иванов и на изп. директор Христо Щерионов, като отстранява единствено назначения от служебния министър Николина Ангелкова Владимир Зиновиев.

Свиреният концесионен мач
Сега "Летище София" по всяка вероятност ще бъде отдадено на концесия. Въпросът е каква цена ще успее да вземе държавата за него, след като години наред допусна то да става все по-малко печелившо, да бъде осъдено да плаща милиони долари и да не може да си прибере парите от длъжниците. Въпросът с дълговете на "България ер" също по всяка вероятност ще бъде оставен в наследство на концесионера. В края на април транспортното министерство обяви процедури за изготвяне на четири анализа на летището - технически, екологичен, правен и финансово-икономически. (Цената на всяка от офертите не бива да надвишава 66 хил. лв., а срокът им на валидност трябва да е 270 дни). Една от задачите пред правния анализ е да оцени "ефекта на несъбраните вземания на "Летище София" ЕАД от "България ер" АД върху концесията, включително анализ на ползвателя на вземането".

Въпреки че до момента летището все някак се е разминавало с концесионната процедура, сега опитът да се намери частен стопанин изглежда напълно вероятен, като по неофициална информация целта на настоящото управление е летището да бъде пуснато на концесия след местните избори. Източници от авиационния пазар разказват, че вече са започнали и неофициалните разговори на местни лица с големи международни компании. Една от тях е турската TAV. Интерес има и от оператори от големи европейски държави. Въпросът, както винаги, е какъв е интересът на местните играчи и с колко той ще е в ущърб на всички останали.

http://www.capital.bg/politika_i_ikonom ... dnevnik.bg

P.S.Една от тях е турската TAV. :lol: Ама нали TAV пита за Пловдив.Да не им го предлагат 2 в 1 ,т.е.Така е:! :D
Аватар
skyviewer
супер спотър
 
Мнения: 1461
Регистриран на: 23 Юли 2009 18:11

Re: Летище София - дейност

Мнениеот b73999 » 06 Юни 2015 13:40

b73999
по-спотър
 
Мнения: 123
Регистриран на: 11 Дек 2014 16:59

Re: Летище София - дейност

Мнениеот naskopc » 08 Юни 2015 15:43

Нещо, като обобщение на горния пост, също от капитал:

Нов терминал и писта, наличие на техника, ежегоден ръст на пътниците, монопол при обслужването на въздушния трафик от и към столицата на страната. Всичко това важи с пълна сила за летище София. За да превърнеш подобна компания от златна кокошка за държавата в проблемна, определено се изисква висш пилотаж. Точно това обаче се случи със столичната аерогара, като от два месеца транспортният министър Ивайло Московски започна да обяснява, че държавното дружество има огромни финансови проблеми.

Скоро ще трябва да плати 42 млн. долара по делото за строителството на пистата, загубило е 27 млн. лв. блокирани в КТБ, от години не може да си събере 50 млн. лв. от "България ер", като индиректно на практика субсидира една частна авиокомпания, а всяка година става все по-малко печеливше.

След тези "разкрития" управлението на дружеството остана същото след идването на Московски въпреки твърденията му, че в края на предишното си управление е оставил едно летище в по-добро финансово здраве. Или - моделът на управление остава същият, а причините за преминаването на компанията от графата печеливши в графата на дружествата с проблеми най-вероятно няма да бъдат посочени.

Московски видя изхода от неприятната финансова ситуация в концесията. Може би добро решение на база на всичко казано дотук. Проблемът обаче е, че тя идва в момент, в който летището вече е обезценено. А това означава, че най-вероятно държавата няма да успее да вземе същите пари, които е можела години по-рано. Както всеки път, остава само надеждата, че в държавата, родила КТБ, процедурата ще бъде честна и ще спечели най-добрият.

http://www.capital.bg/politika_i_ikonom ... h_pilotaj/
Аватар
naskopc
супер спотър
 
Мнения: 591
Регистриран на: 26 Окт 2005 22:03
Местоположение: София

Re: Летище София - дейност

Мнениеот skyviewer » 08 Юни 2015 16:57

... а процедурата минава през този етап:

Експертите ще трябва да анализират статута на имотите и заемите на аеропорта

Министерството на транспорта обяви четири обществени поръчки за концесията на Летище София – за изготвянето на правен, технически, екологичен и финансово-икономически анализ.
В документацията се казва, че целта на концесията е да се модернизира летищната инфраструктура, да бъдат привлечени нови авиокомпании за редовни и чартърни полети, да бъдат разширени търговските дейности като резултат от увеличаването на трафика. Друга заложена цел е да бъдат привлечени транзитни пътници от Близкия и Среден изток, Задкавказието и централна Европа.

За всеки един от анализите е определена горна граница от 66 000 лв. без ДДС или общо 264 000 лв.
Това не е първата обществена поръчка за анализ на концесията на аерпорта. Припомняме, че през 2012 г. е обявена обществена поръчка за правен, технически и финансово-икономически, както и екологичен анализ, но не само на столичното летище, а в пакет заедно с летище Балчик. Тогава министерството е предвидило за консултанта 107 950 лв. без ДДС. През февруари 2013 г. според регистъра на АОП са сключени договори със следните дружества: за правния анализ - адвокатско дружество "Пенков, Марков и партньори", за екологичния - „Планеко“ ООД, за технически и финансово-икономически анализ – със „Сигма Еърпорт Мениджмънт Унд Дивелъпмънт" ООД – Германия. Общата стойност на контрактите е 107 950 лв.
В края на 2013 г. от коментар на тогавашния транспортен министър Данаил Папазов става ясно, че в анализите има неточности, а на консултантите е дадено допълнително време, за да бъдат отстранени. Папазов е коментирал и че летище София може да продължи да работи, както е работило и до този момент, в сегашния си начин на управление, без да е нужно да бъде отдавано на концесия.
От последното обявление е видно, че е взето политическо решение бъдещето на летищата в София и в Балчик да не се разглежда в пакет, а отделно.
В документацията изрично се казва, че концесията няма да включва летище Балчик, въпреки че то е предоставено за ползване на „Летище София“ ЕАД с решение на кабинета от август 2011 г. От обекта на концесията е изключен и правителственият ВИП. Консултантите ще трябва да анализират имотите в рамките на летището и да предложат мерки за уреждане на статута им.
http://www.investor.bg/bylgariia/5/a/pa ... ia-194089/

...така ,че по консултанта ще стане ясно,колко е "прозрачно"...
Аватар
skyviewer
супер спотър
 
Мнения: 1461
Регистриран на: 23 Юли 2009 18:11

Re: Летище София - дейност

Мнениеот mashine1984 » 20 Юни 2015 16:11

Вече сме 20 юни и все още нямам цифрите за май месец. Не се ли забавиха повече от обикновено?
mashine1984
супер спотър
 
Мнения: 1521
Регистриран на: 22 Яну 2015 19:45
Местоположение: София

Re: Летище София - дейност

Мнениеот mashine1984 » 22 Юни 2015 17:18

Слаби резултати за летище София през май:

май (2014) 2015
пътници (349221) 352336 +0,9%
карго (1391) 1564 +12,4%
самолетодвижение (3816) 3824 +0,2%
mashine1984
супер спотър
 
Мнения: 1521
Регистриран на: 22 Яну 2015 19:45
Местоположение: София

Re: Летище София - дейност

Мнениеот ropotamo » 28 Юни 2015 08:59

Цяла сутрин не работят информационните табла на летището. Няма никаква информация на кои гишета да се чекира човек, както и кои са гейтовете на самолетите.

Само на гишетата за чекина са разлепили разни листи.
ropotamo
по-спотър
 
Мнения: 137
Регистриран на: 17 Апр 2012 17:29
Местоположение: Zurich/Burgas

Re: Летище София - дейност

Мнениеот mashine1984 » 11 Юли 2015 11:17

Добър юни за ЛС

Юни 2015 (2014)
пътници 368,440 (349,705) +5.4%
самолетодвижение 3,905 (3,814) +2.4%
карго 1,823 (1,518) +20%

Януари-юни 2015 (2014)
пътници 1,913,392 (1,831,211) +4.5%
самолетодвижение 21,217 (20,506) +3.5%
карго 9,041 (8,418) +7.4%
mashine1984
супер спотър
 
Мнения: 1521
Регистриран на: 22 Яну 2015 19:45
Местоположение: София

Re: Летище София - дейност

Мнениеот mashine1984 » 13 Юли 2015 20:08

Летище "Мюнхен" с интерес към концесията на софийската аерогара
http://www.mediapool.bg/letishte-myunhe ... 36609.html
mashine1984
супер спотър
 
Мнения: 1521
Регистриран на: 22 Яну 2015 19:45
Местоположение: София

Re: Летище София - дейност

Мнениеот Делян » 15 Юли 2015 14:52

Надявам се да го вземат на концесия, само германец може да оправи нещата :idea:
Аватар
Делян
супер спотър
 
Мнения: 4713
Регистриран на: 07 Яну 2004 21:27
Местоположение: KJAX, Jacksonville, Florida, USA

Re: Летище София - дейност

Мнениеот b73999 » 15 Юли 2015 18:09

b73999
по-спотър
 
Мнения: 123
Регистриран на: 11 Дек 2014 16:59

ПредишнаСледваща

Назад към Авиация + Авиационни новини

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 5 госта

cron