далавери
http://www.banker.bg/upravlenie-i-bizne ... oncesiiataКакви ги върши ръководството на "Летище София"? Докато правителството всячески се чуди откъде да намери пари, за да увеличи пенсиите, да запуши дупките в БДЖ, енергетиката и къде ли още не, шефовете на държавното дружество раздават сочни поръчки. И то за няколко години напред, при положение че аеропортът се подготвя за спешна концесия от транспортното министерство - с едничката цел в хазната да влязат свежи средства. Подобни действия отвсякъде миришат на откровено източване - само за два дни са "спуснати" процедури за близо 2 млн. лв., като част от поръчаните неща вече са поръчвани, а от други изобщо няма нужда.
На 30 април например изпълнителният директор Христо Щерионов е открил процедура за доставка на строителни, ВиК и електроматериали за текуща поддръжка на сградния фонд и инфраструктурата на територията на аеропорта с прогнозна стойност от 630 хил. лв. без ДДС, като оферти за нея ще се подават до 1 юни. На пръв поглед в това няма нищо лошо - летището е най-голямото в страната, все нещо се разваля и трябва да се поправя. Само че защо ще се сключва рамково споразумение за период от цели три години, при положение че транспортното министерство подготвя дружеството за концесия? Още повече че тези намерения вече придобиха и съвсем официална форма, след като преди дни принципалът обяви четири обществени поръчки - за изготвянето на правен, технически, екологичен и финансово-икономически анализ на фирмата.
В документацията към търговете се казва, че целта на концесията е да се модернизира летищната инфраструктура, да се привлекат нови авиокомпании за редовни и чартърни полети, да се разширят търговските дейности като резултат от увеличаването на трафика. Друга заложена цел е да бъдат привлечени транзитни пътници от Близкия и Средния изток, Закавказието и Централна Европа. За всеки един от анализите е определена горна граница от 66 000 лв. без ДДС, или общо 264 000 лева. По-ясен знак от този, че нещата отиват към публично-частно партньорство - здраве му кажи. И да обявяваш обществени поръчки за срок от три години си е живо "връзване" на ръцете на бъдещия инвеститор, особено ако в раздела срок и прекратяване на проектодоговора и думичка не се споменава за опциите при евентуална концесия.
Отново на 30 април Христо Щерионов е обявил процедура и за абонаментно обслужване и поддръжка на системите за пожарогасене, инсталирани на Терминали 1 и 2, и паркинг-гаража на летището. Тя е за сумата от 194 400 лв. без ДДС и отново е за срок от три години. Ден по-рано пък е пусната още една обществена поръчка - за абонаментно обслужване на оборудването за почистване на фасадите на новия терминал срещу 70 000 лв. без ДДС. Срокът, зададен за нея, пак е три години.
С това активността на управата на аеропорта съвсем не се изчерпва. На 29 април е "изстрелян" друг конкурс, който е за възстановяване с термопластична боя на износена хоризонтална маркировка на пистата за излитане и кацане, връзките на пътеките за рулиране с нея и перона. Потенциалните кандидати ще играят за 416 666.67 лв. (без ДДС), като документи ще се приемат до 21 май. Този път срокът за изпълнение на услугата не е три години. Но пък проверка на "БАНКЕРЪ" в Агенцията за обществени поръчки установи, че на 30 юни миналата година летището е обявило процедура за възстановяване на износената хоризонтална маркировка на пистата и перона. А на 29 септември е сключен договор със софийската фирма "Пътприбор" ООД за 654 138 хил. лв. с ДДС. Обикновено възстановяването на подобна маркировка се прави на минимум две години, което личи и от предишни подобни поръчки, обявявани назад във времето. Тоест сега вариантите са два. Първият е последният изпълнител да не си е свършил качествено работата. Но в отчета за изпълнението на сключения контракт пише, че всичко е изпълнено в срок, в пълен обем и няма начислени неустойки. Така остава единственият вариант, че изпълнителният директор Христо Щерионов се готви да плати два пъти за едно и също нещо, и то съвсем немалка сума.
Доста съмнителна е и обществената поръчка, обявена на 30 април. Тя е за доставката на 12 хил. кг пенообразувател за гасене на пожари и е с прогнозна стойност 234 699.60 лв. (без ДДС). При внимателен прочит на документацията се набива на очи, че в проектодоговора възложителят си е оставил опцията писмено да заяви допълнително 5000 кг от същия пенообразувател в рамките на шест месеца от сключването на контракта. Какво налага обаче да се поръчва такова голямо количество от това вещество и няма ли то срок на годност? В архивите на агенцията за обществени поръчки не личи преди да е поръчван подобен артикул, а според наши източници от десетилетия на летището няма възникнало събитие, изискващо неговата употреба. Особено в такива обеми.
В интерес на истината "щедростта" на ръководството на "Летище София" съвсем не е от вчера. Служители на аеропорта отдавна шушукат за раздутите суми, хвърлени миналата година за закупуването на специализирани автомобили за качване и сваляне на трудноподвижни пътници (т.нар. амбулифт), за неоправданите разходи за снегопочистване и за закупуване на нови снегорини, които стоят почти неизползвани... Много се говори и за процедурата за проектиране, производство, доставка, инсталиране и въвеждане в експлоатация на два броя пътнически ръкави за обслужване на пътниците на Терминал 2, предварителното обявление за която бе пуснато в края на февруари. Носи се мълвата, че на 5 ноември 2014-а шефът на дирекция "Летищно осигуряване на полетите" Веселин Пейков лично е разхождал из новия терминал представители на испанска компания - доставчик на такива ръкави. Както и че "разходката" била заснета от камерите на летището, а впоследствие е станала достояние и на Държавна агенция "Национална сигурност". За да изясним всички тези въпросителни и още куп други "мъгляви" финансови истории, се обърнахме преди повече от два месеца конкретно към изпълнителния директор Христо Щерионов. Но обещаното интервю все още не се е състояло.
За сметка на това от летището продължават да пристигат бодряшки съобщения колко добре то се развива и процъфтява. Например, че е приключил 2014-а с рекордните 3 815 158 обслужени пътници, или с 8.9% повече спрямо 2013-а. Че миналата година от него са излетели и кацнали 42 120 самолета, с което е постигнат общ ръст от 4% на годишна база. По-добри са и резултатите при обслужените товари и пощенски пратки - 17 741 тона, или с 4.1% повече, отколкото през 2013-а... Навсякъде по света подобни показатели означават печалба, и то сериозна. Но в нашия случай не е така - за миналата година тя възлиза на мизерните 5.251 млн. лева. През 2013-а бе 12.526 млн. лв., само че 8 млн. лв. се дължаха на продажбата на недвижими имоти. В бизнес плана на дружеството за 2015 г. е заложен оборот от 100 млн. лв. и печалба от едва 4.3 млн. лева. Което при споменатите обществени поръчки не би трябвало да ни изненадва.
Всъщност преди около месец най-точно ситуацията описа самият транспортен министър Ивайло Московски: "Въпреки че "Летище София" годишно е на печалба, вероятно до броени дни ще приключи арбитражът, който се води с Кувейтския фонд, заради изграждането на новата писта. Летището е осъдено за 42 млн. долара, които трябва да плати. На второ място, то има блокирани 27 млн. лв. в КТБ, които безвъзвратно е загубило. На трето място, "България Ер" дължи на летището над 60 млн. лв. към днешна дата".
Странното е само, че след като министърът е толкова добре информиран за случващото се, защо продължава да държи сегашното ръководство? И Христо Щерионов, и Тихомир Иванов, който преди това отговаряше точно за обществените поръчки на дружеството, са му наследство от "експеримента" Орешарски. Реално единствените промени, предприети от Московски, бяха да сложи в управата на аеропорта бижутерката Ася Благомирова Иванова, за която се говори, че била негова приятелка, и да уреди неуспялата да влезе в парламента ГЕРБ-ерката Емануела Спасова с шефско място на летищния ВИП. Интересно е тогава кой точно взима решенията за бъдещето на "Летище София"? И накъде отива то?
Въпросите на "БАНКЕРЪ", които още стоят без отговор:
1. В бизнес плана на „Летище София“ за 2015 г. е заложен оборот от 100 млн. лева, а печалбата, която фигурира там, е само 4.3 млн. лева. Не е ли това твърде малко, при положение че нормалната печалба за подобно дружество възлиза на 20-30% от оборота му?
2. Какви са приходите на летищния оператор през 2014 г. и какви на търговското дружество за същата година. Моля, посочете печалбата по дейности на търговското дружество?
3. Какви разходи за снегопочистване има летището през миналата година и какви са предвидени за 2015-а?
4. През 2013-а дружеството продаде парцел, с който подобри значително финансовите си резултати. За колко декара всъщност става дума, къде и кой бе купувачът? А и налагаше ли се изобщо тази продажба?
5. Имало ли е искане от аеропорта преди затварянето на КТБ за преместването на парите му в друга банка?
6.Каква длъжност е заемал Валери Томов допреди два месеца в „Летище София“ ЕАД? Според бившия транспортен министър Петър Мутафчиев той е разполагал с кабинет, служебна кола, и най-висока степен достъп до документацията на фирмата и най-вече до тази за обществените поръчки. Истина ли е това?
7. Доколкото знаем, летището планира покупката на нови „ръкави“ за обслужването на самолетите. Защо на 5 ноември 2014 г. Веселин Пейков е разхождал представители на испанска фирма доставчик на ръкави из новия терминал? Известно ли е това на ДАНС ?
8. Колко амбулифта са купени през миналата година и на каква цена?
9. Вярно ли е, че предвиждате изграждането на нова скоростна пътека за рулиране? Какво налага това и колко средства ще отидат за нея?
10.Какви са задълженията на „България Ер“ към „Летище София“?
11. Защо се прави опит за съкращения само в наземното обслужване, а в същото време се държат работещи пенсионери, включително и на високи позиции? Откриват ли се места специално за някои новоназначени?
12.Според Вас има ли прекалено голямо раздуване на администрацията и какви реални мерки против това се взимат?
13. Защо се подписва такъв колективен трудов договор, който реално не позволява на мениджмънта да прави реформи? И в тази връзка търси ли се консултантска фирма за промени в сегашния?