Летище София - дейност

Re: Летище София - дейност

Мнениеот mitkobiker » 16 Яну 2014 13:59


Аватар
mitkobiker
супер спотър
 
Мнения: 2547
Регистриран на: 09 Ное 2004 12:51
Местоположение: София

Re: Летище София - дейност

Мнениеот Topfly » 16 Яну 2014 14:02

Topfly
супер спотър
 
Мнения: 2216
Регистриран на: 27 Окт 2010 13:02

Re: Летище София - дейност

Мнениеот Topfly » 21 Яну 2014 10:21

Topfly
супер спотър
 
Мнения: 2216
Регистриран на: 27 Окт 2010 13:02

Re: Летище София - дейност

Мнениеот skyviewer » 16 Фев 2014 18:51



Само за пет-шест години една изключително печеливша държавна фирма изгуби огромен дял от домашния си пазар, проведе няколко спорни обществени поръчки и сви драстично приходите и печалбата си. Всичко това съвсем резонно повдига въпросите доколко се справя ръководството й с нейното управление и какво прави ресорният министър? Става дума за "Летище София" ЕАД. Дружеството е оператор на едноименния столичен аеропорт и се занимава с обработката на самолети, пътници, багажи и т.н., както и със стопанисването на магазините за безмитни и t ravel-retail продажби в двата пътнически терминала. Негов едноличен собственик е държавата в лицето на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията.

Нека върнем малко лентата назад в годините след откриването на новия Терминал 2 в края на 2006-а. Съоръжението доведе до увеличаване на броя на пътниците до над 3 млн. годишно и предостави на "Летище София" рекламни и търговски площи, съизмерими с тези на едни от най-големите МОЛ-ве. През 2007-а държавният оператор отчете печалба от 21.856 млн. лв., а през 2008-а - впечатляващите 30.212 млн. лева. Кризата, разбира се, удари и авиацията - печалбата за 2009 г. се сви до 14.9 млн. лв., за 2010-а бе малко по-добра - 15.334 млн. лв., за 2011-а 12.27 млн. лв., за да се стигне през 2012-а до едва 9.44 млн. лева. Но се оказа че

може да се затъне и по-надълбоко

На пръв поглед нещата през 2013 г. са се подобрили. В средата на миналия месец от аеропорта се похвалиха пред медиите, че той излиза на солидна печалба - над 12 млн. лв., повече дори от очакваното, 3.5 млн. обслужени пътници и над 40 хиляди полета. Никой обаче не спомена за един изключително любопитен детайл, оповестен на заседание на Обществения съвет в сектор "Въздушен транспорт" към ресорното ведомство, провело се в края на миналата година. Тогава сегашният изпълнителен директор Христо Щерионов отчете печалба за деветмесечието от 10.9 млн. лв., но посочи че през март 2013-а е извършена продажба на земя, собственост на летището, за 7.935 млн. лева. Тоест, ако махнем тази сума, годишната печалба от обичайната дейност се срива до мизерните 4 млн. лева.

Наистина, дружеството има да си прибира над

40 млн. лв. вземания

от различни клиенти, натрупани най-вече заради дължими държавни такси и лихви по тях. Само че изгледите за скорошното им вкарване в касата на летищния оператор не са никак големи, предвид тежката икономическа ситуация и сложните административни процедури, през които трябва да се минава.

Още по-неприятното е, че и 2014-а не се очертава да е лека и безгрижна. В проекта за бизнес план на "Летище София" за тази година (все още неодобрен от транспортното ведомство) са записани близо 550 хил. лв. по договори за процесуално и юридическо представителство. Явно те ще отидат за адвокатски кантори, които ще представляват българската страна по редица международни съдебни искове срещу клиенти на летището. От такива разходи няма как да избягаш, но защо тогава се плащат заплати и на 16 човека в правния отдел, от които 14 се водят юрисконсулти?

Освен всичко друго в бизнес плана са заложени и близо 600 хил. лв., които дружеството ще трябва да плати по граждански иск на фирма "Джиза БГ". През май 2007-а тя подписа петгодишен договор за над 7.2 млн. лв. за комплексно почистване на новия Терминал 2. Компанията бе единствен участник в обществената поръчка, тъй като от кандидатите се искаше да имат внушителния оборот от поне 30 млн. евро за последните три години. Около въпросния контракт се вдигна доста шум в началото на 2010-а, след възложена проверка от тогавашния министър на транспорта Александър Цветков. Инспекцията установи, че с поръчката за почистването на терминала разходите за тези дейности са били завишени близо 20 пъти. Изпълнителният директор на летището по онова време Пламен Станчев се оправда, че "Джиза БГ" ползва много по-качествена техника и консумативи и има повече персонал, в сравнение с предишните фирми по чистотата. Но след скандала министър Цветков изпрати данните от одита на прокуратурата и договорът бе прекратен. Сега, изглежда, "Летище София" ще трябва да се бръкне отново заради него.

Изобщо цялата работа с

почистването на терминалите, много намирисва

Следващата обществена поръчка, обявена през ноември 2012-а, също предизвика доста дискусии. Още при пускането й се появиха съмнения, че условията са писани за конкретна фирма, която да спечели, въпреки изключително раздутите си цени. Ръководството на аеропорта отново вдигна много високо летвата, с изискването кандидатите да докажат минимум 15 млн. лв. оборот през последните три години. При това положение не бе учудващо, че в надпреварата се включиха само варненската "Вики Комфорт" на Лъчезар Петров, обединението "Аеропорт Клийн" ("Сканклийн", "Василка София" и "Скавас контрол") и италианската компания "С.П.Д." ЕООД, която у нас се представлява от Вигано Джермано и е мажоритарен собственик на "Джиза БГ". До крайното класиране оценителната комисия допусна само последните две дружества, отстранявайки "Вики Комфорт" заради липсващите сертификати за качество на някои препарати. Отстраненият кандидат обжалва пред Комисията за защита на конкуренцията, която на свой ред установи, че допуснатите до договаряне "С.П.Д." ЕООД и Обединение "Аеропорт Клийн" въобще не отговарят на условията на възложителя и са класирани в пълно противоречие с нормативните актове. В отговор "Аеропорт Клийн" оспори това становище пред ВАС. Интересното е, че към касационната му жалба се присъедини и ръководството на "Летище София" и в изключително кратки срокове - само за 12 дни, върховните магистрати направиха на пух и прах твърденията на Комисията за защита на конкуренцията и възстановиха статуквото.

После изникна нов проблем -

заради изискването почистването да става със сегашните чистачки на летището, които да бъдат прехвърлени към частната фирма победител. Странно защо при изготвянето на методологията на поръчката в частта за прехвърлянето на персонала е било заложено хората първо да бъдат съкратени, вместо да се използва чл.123 от Кодекса на труда, предвиждащ запазване на трудовото отношение при промяна на работодателя. Което накара синдикатите да настръхнат.

Първоначално министърът на транспорта Данаил Папазов заяви, че ще се намери разумен вариант за прехвърлянето на чистачките, че почистването на "Летище София" в момента не е с необходимото качество, и след извършване на процеса по прехвърляне служителите щели да бъдат финансово стимулирани да изпълняват по-добре задълженията си. Впоследствие обаче Папазов размисли и в края на октомври 2013-а каза, че е препоръчал на ръководството на аеропорта да прекрати поръчката. Но досега това така и не е направено. Малка подробност е, че начело на дирекция "Обществени поръчки" по онова време е Тихомир Иванов, който сега е председател на борда на директорите на "Летище София".

Много спорове има и около още една процедура - обявения на 19 август 2013 г.

търг за наема на тринадесет търговски обекта

намиращи се на територията на летището. Едно от условията бе кандидатите да са собственици най-малко на 20 заведения, да разполагат с минимум 150 души персонал, да гарантират, че са финансово стабилни - оборот от поне 9 млн. лв. за последните три години и минимум 300 хил. лв. печалба или материални активи. За капак бе поставено и изискването за минимум петгодишен опит със заведение на международно летище, което съвсем сви броя на претендентите.

"Не съм съгласен с някои от поставените критерии в съответния търг, поради което съм направил съответните забележки и на ръководството, и ви уверявам, че веднага след провеждането на този търг и при спазване на всички процедури ще обявим следващ за всички незаети помещения", обеща транспортният министър. Резултат засега няма.

Ясно е, че в държавните фирми не обичат да ограничават разходите си. Конкретно в столичния аеропорт са силно привързани и към някои от служителите си. Запознати твърдят, че десетките пенсионери продължават да заемат различни ръководни длъжности, вместо отдавна да са се отдали на заслужен отдих. Но че около най-голямото ни международно летище нещо не е наред , вече усещат и депутати от управляващата партия. На 29 януари Георги Свиленски и Страхил Ангелов от "Коалиция за България" са внесли питане до Данаил Папазов. Двамата се интересуват: "Има ли акумулиран голям обем на несъбрани вземания и кои са основните длъжници на дружеството? Същевременно има ли летището натрупани задължения към други дружества?" Очакваме с интерес отговорите на министър Папазов.

http://www.banker.bg/?Channel=2&Categor ... cle=490964
Последна промяна skyviewer на 18 Фев 2014 14:34, променена общо 2 пъти
Аватар
skyviewer
супер спотър
 
Мнения: 1461
Регистриран на: 23 Юли 2009 18:11

Re: Летище София - дейност

Мнениеот louche » 16 Фев 2014 21:19

Печалба ... А като се има и предвид, че само аз знам двама човека, които работата им е изключително, да зареждат тоалетните с тоалетна хартия, а през останалото време да си клатят краката срещу скромните 1200 и 1300 лв на месец ...
louche
спотър
 
Мнения: 79
Регистриран на: 19 Яну 2012 18:48
Местоположение: Nür/Sof

Re: Летище София - дейност

Мнениеот tupolev144 » 17 Фев 2014 09:10

Аватар
tupolev144
супер спотър
 
Мнения: 1559
Регистриран на: 11 Юни 2011 12:35

Re: Летище София - дейност

Мнениеот Пароль » 04 Мар 2014 14:14

Уж "на печалба", пък вдигат таксите:

http://news7.bg/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%B ... xVyPM6Wmp4

"Нови летищни такси ще бъркат в джоба на пътници и авиопревозвачи. Промените се подготвят от транспортното и финансовото министерство."

http://www.monitor.bg/article?id=112658
"Авиокомпаниите ни вдигат цените на билетите заради летищните такси"
"Ще потърсим обяснение от транспортното министерство защо таксите за обслужване на самолети скочиха с около 200 евро без да бъдем предупредени предварително. Така на практика разходите на “България ер” и “Хемус ер” се увеличават с 2 млн. евро, които ни идват като гръм от ясно небе, обясни Павлов."
Пароль
супер спотър
 
Мнения: 1954
Регистриран на: 04 Апр 2010 20:20

Re: Летище София - дейност

Мнениеот niki_m » 04 Мар 2014 15:37

Аватар
niki_m
супер спотър
 
Мнения: 1770
Регистриран на: 22 Апр 2010 23:08
Местоположение: Burgas

Re: Летище София - дейност

Мнениеот skyviewer » 04 Мар 2014 16:44



БАНКЕРЪ Брой 9 (1078) - 28.02.2014


Сериозно пренареждане на картите в авиобранша се очаква през следващите няколко месеца. Поскъпване на билетите и увеличаване на разходите на превозвачите ще са логичното следствие от административни мерки, наложени от държавата, като едни авиокомпании ще са по-облагодетелствани от други. Във всеки случай подготвените от министерствата на финансите и транспорта промени в Наредбата за таксите на летищата за обществено ползване бяха пуснати през седмицата за обществено обсъждане. Те директно засягат най-големия аеропорт в България - столичния, който се стопанисва от "Летище София" ЕАД.

Ако корекциите бъдат приети в сегашния им вид (което е почти сигурно), за всеки пътник по международните линии през Терминал 2 ще се плаща по 11 евро, а през Терминал 1 по 6 евро. За вътрешните линии и при двете съоръжения на пасажер ще се брои по 4.4 евро. Деца от 2 до 12 години ще се таксуват с 50%, а тези до 2-годишна възраст, както и транзитно преминаващите ще са освободени от заплащане. Има и една интересна категория, наречена - "превозвачи, допринасящи за развитие на трансферен пътнически трафик през Летище София". Ясна формулировка за нея няма, но тези, които успеят да попаднат в обхвата й , ще получат 45% намаление на таксата върху всеки един пътник.

Отделно ще се плаща и за ползването на пътнически ръкав. За първия час - 95 евро, след което по 34 евро на всеки 15 минути. Следва такса "Сигурност", която ще се дължи от всеки заминаващ или правещ трансфер пътник. Предвиден е обаче гратисен период, като до 31 март 2014-а тя ще е 8 евро, а после - 10.2 евро.

Наивно е да мислим, че всички тези разходи ще се поемат от авиокомпаниите - очевидно ще се наложи хората също да се бръкнат в джоба. Още повече че самите превозвачи също не са пожалени. Всеки самолет до 25 т, който каца на софийския аеропорт , ще плаща по 14.3 евро за всеки тон от масата си, тези с тегло до 65 т ще броят по 12 евро, в категорията до 100 т ще се плаща по 10.1 евро, а над тази граница - по 9.90 евро за тон. Но в случая е направено едно доста йезуитско разграничение - по принцип тези тарифи уж важат за всички полети, без значение дали са по международни, или вътрешни линии. Само че фирмите, обслужващи редовните линии в страната, ще ползват отстъпка от 80 на сто. В същото време преференции ще ползват и редовните клиенти на летището. Ако за една година една авиокомпания направи 5000 курса от и до София, тя ще получава 3% сконто, при 7000 отстъпката ще е 5 на сто, а ако надхвърли 10 хил. полета - ще е 10 на сто.

С идеята да се привлекат нови клиенти на столичното летище са предвидени и други облекчения. При нов редовен целогодишен маршрут извън Европа за първите две години ще се прави отстъпка от 99 на сто от таксата за кацане, за третата година намалението ще е 80%, за четвъртата 50%, а за петата пада до 20 на сто.

За нов целогодишен маршрут в рамките на Стария континент отстъпката ще е 80% за първата година, 50% - за втората, а за третата ще пада до 20 на сто. Бонуси се предвиждат още и за допълнителните полети по вече действаща линия, за възстановяване на вече съществуващ маршрут, за нов сезонен маршрут и т.н. Отстъпките при тях варират от 30 до 80 на сто.

За паркиране на самолетите на аеропорта през деня авиопревозвачите ще плащат 0.16, 0.13, или 0.015 евро за всеки тон в завимост от това дали машината е на оперативната местостоянка, на местостоянка , или в зона за дълговременен престой. През нощта цената ще е 0.06, 0.04 и 0.01 евро за тон. За редовните клиенти отново ще има отстъпки. Ако повече от три самолета на компания са регистрирани като домуващи на "Летище София", той ще плаща наполовина, а ако има над шест машини, намалението ще е 70 на сто.

В действителност повечето от тези числа бяха записани още в решение 255 на оператора на столичното летище, публикувано на 26 април 2013 г. и подписано от предишния шеф Веселин Пейков. Но впоследствие то бе обжалвано пред главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация"от "България Ер"АД и отделно от още няколко авиопревозвача , сред които и "Луфтханза", "Еър Франс", "Бритиш Еруейс" и "Катарските авиолинии". И двете жалби са напълно еднакви - в тях се посочва, че решението е незаконосъобразно, защото "не са спазени основните принципи на обвързаност с разходите, прозрачност и недискриминация при определяне на летищните такси, прокламирани в Директива 2009/12/ЕО ". Незнайно защо за разглеждане бе допусната само жалбата на "България Ер", но с решение № 45-01-228/10.06.2013-а на главния директор на Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" производството по нея бе прекратено. Мотивът бе, че страните по спора са постигнали съгласие помежду си. Резултатът са цитираните вече преференции - 80% намаление на таксата за кацане на всички полети по редовните вътрешни линии, както и тази за редовните клиенти на летището.



След влизането в сила на промените операторът на най-големия аеропорт в страната трябва да поеме разходите за независимия надзорен орган, или, иначе казано, на "Гражданската въздухоплавателна администрация". Реално обаче софийското летище няма да извади парите от собствения си джоб, а ще ги събира от превозвачите, които излитат и кацат на неговите писти. За авиочиновниците ще се удържат по 0.05 евро за тон от таксата за кацане, по 0.05 евро за всеки заминаващ пътник над 12-годишна възраст и по 0.025 евро за всеки заминаващ пътник между 2- и 12-годишна възраст. За издръжка на надзорния орган ще се отчисляват също 0.85 евро от единичната такса за ползване на пътнически ръкав, както и 0.05 евро от такса "Сигурност" за всеки заминаващ пътник.

http://www.banker.bg/?Channel=2&Categor ... cle=491838
Аватар
skyviewer
супер спотър
 
Мнения: 1461
Регистриран на: 23 Юли 2009 18:11

Re: Летище София - дейност

Мнениеот Пароль » 04 Мар 2014 23:18

Пароль
супер спотър
 
Мнения: 1954
Регистриран на: 04 Апр 2010 20:20

Re: Летище София - дейност

Мнениеот amcho » 13 Мар 2014 15:02

Започнали са актуализирането на сезонното разписание но, според мен, има грешки:

http://www.sofia-airport.bg/pages/seaso ... 52&lm03=54

Уж полетите на катарците до Букурещ минавали на ежедневни и уж ще има полети до Загреб. Не излизат полетите на Вуелинг до Барселона и др.
There's always a reason to fly...

Аватар
amcho
супер спотър
 
Мнения: 1829
Регистриран на: 31 Дек 2007 18:03
Местоположение: По света у и нас

Re: Летище София - дейност

Мнениеот West Germany » 13 Мар 2014 19:52

West Germany
най-спотър
 
Мнения: 492
Регистриран на: 23 Авг 2010 14:52

Re: Летище София - дейност

Мнениеот West Germany » 13 Мар 2014 21:14

И тука намирам някаква информация за полет Софиа - Загреб, но уж ще го изпълнява Air Serbia от това лято.

Новината е от 21.11.2013

Air Serbia to launch regular Sofia – Zagreb flights

The endless car and bus journeys on the Sofia – Belgrade route will come to an end from next summer, when Air Serbia is expected to launch a direct route between the two capitals, Standart daily reports citing Sofia Airport CEO Hristo Shterionov.


"There is a big chance for Air Serbia to choose our ground operator to service their aircraft ," Shterionov added.


There has been no flights on the Sofia-Zagreb route for years, meaning that passengers transferred in Vienna. Since it increased the costs and duration of the journey significantly, most travelers have been opting to use cars and buses for the route, the daily concludes.

http://paper.standartnews.com/en/articl ... icle=44953

Някой чувал ли е нещо за това?
West Germany
най-спотър
 
Мнения: 492
Регистриран на: 23 Авг 2010 14:52

Re: Летище София - дейност

Мнениеот harrier » 13 Мар 2014 23:34

Струва ми се, че в сезонното разписание на сайта на летището излизат и разни (не)потвърдени слотове, които може никога да не бъдат използвани от съответните компании.
Аватар
harrier
член на екипажа
 
Мнения: 5258
Регистриран на: 16 Дек 2003 17:16

Re: Летище София - дейност

Мнениеот niki_m » 19 Мар 2014 22:52

15-годишен е заплашилият с бомба аерогара София, обадил се от уличен телефон

В хода на предприетите действия, след подаден днес сигнал за поставено взривно устройство в района на Терминал 2 на летище София, бе установено, че съобщението е предадено от уличен телефон, съобщиха от пресцентъра на МВР.

Малко по-късно бе установен и авторът му - 15-годишен тийнейджър. Той, заедно с родител, е отведен в столично районно полицейско управление.

Сигналът бе подаден в 15.10 часа. Своевременно е предприето евакуиране на гражданите от салона. При последвалия оглед от служители на СОБТ, сигналът не бе потвърден.

http://www.24chasa.bg/Article.asp?ArticleId=3730557
Аватар
niki_m
супер спотър
 
Мнения: 1770
Регистриран на: 22 Апр 2010 23:08
Местоположение: Burgas

ПредишнаСледваща

Назад към Авиация + Авиационни новини

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 4 госта