Страница 1 от 2

Малко помощ?

МнениеПубликувано на: 10 Апр 2012 13:48
от blazinskin
Здравейте! Аз съм студент и имам за курсова да направя презентация на тема "Оперативно управление на въздушния транспорт - структура и особености". Търсех из нет-а някаква информация по темата, но нищо не намерих. Успях да намеря някой неща само на английски. Обикновено нямам проблеми с него, но има много технически термини, които не знам как са преведени на български, а не искам да си ги измислим. Та бих се радвал, ако има някой, който има желание да ме консултира относно терминологията и може би да ме насочи към повече полезна информация. Примерни точки, които ми бяха дадени са:
- как се осъщестява оперативното управление
- диспечерски апарати (и тези, които ги подготвят)
- информация необходима за оперативното управление
- структура на това управление
- кула и летище - структура

Надявам се, да се намери някой, който да има желание да помогне :)
Благодаря предварително!

Re: Малко помощ?

МнениеПубликувано на: 11 Апр 2012 10:27
от blazinskin
60 прегледа на темата и нито един коментар. Изглежда съм надценил компетентността и отзивчивостта на хората в този форум ...

Re: Малко помощ?

МнениеПубликувано на: 11 Апр 2012 12:39
от Q23
blazinskin написа:60 прегледа на темата и нито един коментар. Изглежда съм надценил компетентността и отзивчивостта на хората в този форум ...

:D Не се сърди на колегите, драги. Всеки тук се занимава с нещо професионално и с авиацията като хоби. Има и авиационни професионалисти, разбира се. Но с каквото и да се занимава някой, едва ли има готов материал точно по тази тема и така структуриран. Темата е твърде "едра", обикновено професионалистите копаят някъде из детайлите. За да ти изпълни запитването някой трябва да си седне на задника, да събере информация, да я структурира по твоя образец и да я поднесе ясно и разбираемо. Т.е. да ти направи курсовата. Съмнявам се, че ще стане така. Няма и да ти е полезно.
Предлагам да си направиш скелет, структура на презентацията, от което ще ти дойде в какво да задълбаеш.
Можеш да започнеш с определения - какво е "въздушен транспорт", какво е "оперативно управление".
кои са участниците в процеса, какви са техните цели и задачи. Да дадеш кратко описание на ролите на летище, авиокомпания, РВД и кой какво управление осигурява. Всички те си имат сайтове, можеш да потърсиш информация и тук да задаваш конкретни въпроси.

Re: Малко помощ?

МнениеПубликувано на: 11 Апр 2012 14:14
от blazinskin
Q23 написа:
blazinskin написа:60 прегледа на темата и нито един коментар. Изглежда съм надценил компетентността и отзивчивостта на хората в този форум ...

:D Не се сърди на колегите, драги. Всеки тук се занимава с нещо професионално и с авиацията като хоби. Има и авиационни професионалисти, разбира се. Но с каквото и да се занимава някой, едва ли има готов материал точно по тази тема и така структуриран. Темата е твърде "едра", обикновено професионалистите копаят някъде из детайлите. За да ти изпълни запитването някой трябва да си седне на задника, да събере информация, да я структурира по твоя образец и да я поднесе ясно и разбираемо. Т.е. да ти направи курсовата. Съмнявам се, че ще стане така. Няма и да ти е полезно.
Предлагам да си направиш скелет, структура на презентацията, от което ще ти дойде в какво да задълбаеш.
Можеш да започнеш с определения - какво е "въздушен транспорт", какво е "оперативно управление".
кои са участниците в процеса, какви са техните цели и задачи. Да дадеш кратко описание на ролите на летище, авиокомпания, РВД и кой какво управление осигурява. Всички те си имат сайтове, можеш да потърсиш информация и тук да задаваш конкретни въпроси.


Аз исках консултация за термини от английски, на които съм попаднал и насоки към повече информация, ако някой знае къде мога да намеря такава. Нито съм искал, нито ще искам някой да седне да ми прави курсовата. Това със структурирането и определенията е добро, но се съмнявам, че щях да търся помощ тук, ако бях наясно с тези неща.
Благодаря за отговора все пак

Re: Малко помощ?

МнениеПубликувано на: 11 Апр 2012 15:18
от vla_don
blazinskin,
Гледам, че си се регистрирал във форума на Tue Apr 10, 2012 1:17 pm. В 1:48 pm си поискал нещо, а за един ден си оценил квалификацията на всички и си успял да ги обидиш.
Нещо не е наред с теб. Ако мога да ти дам един съвет - започни следващото си писане с "Моля, ....".

Re: Малко помощ?

МнениеПубликувано на: 11 Апр 2012 19:04
от blazinskin
vla_don написа:blazinskin,
Гледам, че си се регистрирал във форума на Tue Apr 10, 2012 1:17 pm. В 1:48 pm си поискал нещо, а за един ден си оценил квалификацията на всички и си успял да ги обидиш.
Нещо не е наред с теб. Ако мога да ти дам един съвет - започни следващото си писане с "Моля, ....".


Моля, да ме извиниш, че нараних чувствата ти! :D

Re: Малко помощ?

МнениеПубликувано на: 11 Апр 2012 22:03
от Q23
vla_don написа:blazinskin,
Гледам, че си се регистрирал във форума на Tue Apr 10, 2012 1:17 pm. В 1:48 pm си поискал нещо, а за един ден си оценил квалификацията на всички и си успял да ги обидиш.
Нещо не е наред с теб. Ако мога да ти дам един съвет - започни следващото си писане с "Моля, ....".


Наистина може нещо да не е наред. Темата е една шантава - ако наистина така е дадена и такива са указанията - преподавателите са за резил. А може и да е провокация към форума. Знам ли. Какво и как ли се учи в днешно време...

@blazinskin
Човече, опитвам се да кажа, че няма нещо като единно управление на въздушния транспорт. Всеки играч в него си има своите цели, правила и средства, с които работи,както и всеки има нужда от специфична за дейността си информация. Авиокомпаниите правят едно, летищнитв оператори - друго, РВД си има своите специфики. А има и оператори за наземно обслужване. И може би изпускам някого. Едва ли във форума ще се намери някой, дето да е наясно с всичко това на куп. По тази причина задаването на по-конкретни въпроси има шанс за повече и по добри отговори.

Re: Малко помощ?

МнениеПубликувано на: 12 Апр 2012 00:05
от akair
Всички в този форум са доста отзивчиви, стига да знаеш как да зададеш въпроса правилно :wink: :D
А ако си беше направил труда да прегледаш темите, щеше да установиш, че дори има членове на форума, които са преподаватели...
По така зададената тема можеш да разсъждаваш от няколко различни гледни точки - напр. как това се случва в България. Можеш да разшириш погледа как това се случва в ЕС и извън него. Можеш да го сравниш с автомобилния/морския. При добро желание можеш да обърнеш внимание на по-интересните законодателни решения (напр. в ЕС е забранено субсидирането на а/к от държавите членки, което ярко се различава от случващото се в Турция и/или Залива). На сайта на ДП РВД има органиграма, основни дейности и услуги. На сайта на Летище Пловдив има списък на всички лицензи, които притежават и т.н. Тук имаше една тема относно строителството на новата кула на SOF - там можеш да видиш какво предвижда общото законодателство на Съюза по темата, ...
За термините на англ. питай директно в темата и е вероятно все някой да ти отговори. Все пак частните консултации обикновено се заплащат :D

Re: Малко помощ?

МнениеПубликувано на: 13 Апр 2012 12:35
от murmorko
Поздрави на всички! С първия си пост и аз ще се опитам да дам акъл.

blazinskin, тъй като не знам къде си студент, но предполагам, че е възможно да съм минавал по твоя път, без да съм специалист по темата:

Първо, личното ми мения е, че този който ти е задал темата не прави разлика между УВД, ОВД, КВД - термините макар и близки не са равнозначни. За съжаление преподаватели, които съм срещал не правят тази разлика. (Друг е въпросът, че в България ДП РВД осъществява и трите функции). Като чета твоята тема и "примерни точки" ми се струва че случаят с преподавателя е точно такъв. "Оперативно управление" - "не по шия, а по врат" (мое мнение). Съветът ми е, ако искаш да си коректен - си ги изясни тези неща. Както са споменали колегите преди мен, можеш да започнеш от сайта на РВД. Основният документ, по който работи гражданската авиация в България е ЗГВ (може да ти е от помощ). В международен план базови по темата ти са Анекс 11 към Чикагската конвенция и "библията" на всяко РП Документ 4444 на ИКАО. :) Тези два документа се прилагат и в България като наредби със същата номерация. Наредбите и закона можеш да намериш и в страницата на ГД ГВА.

Друго, четейки "структура" се сещам за проекта за разделянето на въздушното пространство на функционални блокове. България и Румъния също участват - DUNABEFAB. Това е актуален върпос и предполагам, че ако го разгледаш всички ще научат по нещо (вкл. ръководителя ти). Предполагам, че информация по този част пак има на сайтовете на РВД и ЕВРОКОНРОЛ.

Надявам се поне нещо от всичко, което изписах да те насочи и ти пожелавам да си по-търпелив занапред.

Re: Малко помощ?

МнениеПубликувано на: 13 Апр 2012 13:49
от Toni
blazinskin, имаш интересен подход към нещата, вкл. и към нашето малко общество. Не знам как след само 20 часа реши, че тук няма компетентни хора, че си ни надценил... Много странна работа. Ако се беше зачел из произволни теми на форма, щеше да разбереш, че тук всички под една или друга форма са болни на тема авиация. Някой се занимават професионално, за други е хоби, а трети просто се впечатляват от всичко, което лети. Всеки един от нас добавя по нещичко чрез своите познания, опит и ентусиазъм.

Въпреки острото ти влизане, виждам, че доста хора вече са ти дали полезни насоки, смятам, че ще има и още интересни неща за твоята курсова работа :)

Re: Малко помощ?

МнениеПубликувано на: 18 Апр 2012 20:51
от blazinskin
Извинявам се, на тези които съм обидил с острото ми влизане. След като мекото не даде резултат, трябваше малко да ви провокирам да отговорите нещо :)
Относно темата и преподавателя ми - това, което съм дал е точно това, което преподавателя ми каза в час и не е просто провокация към форума. Също така съм склонен да вярвам, че той няма особено по-ясна представа от мен за това какво ми е дал като тема и насоки ... но все пак трябва да му намеря около 50 страници информация, от която да подбере това, което му харесва.
Благодаря на тези, които се опитаха да ме насочат. Ще опитам да следвам указанията ви и да свърша някаква работа в крайна сметка.

Re: Малко помощ?

МнениеПубликувано на: 23 Апр 2012 12:02
от blazinskin
Това са термините, на които не мога да намеря алтернативите на български. не знам дали всичките имат такива.
ground-based controller
separation
airport controller
taxiway
runway
remote and virtual tower
airline ( ground control )
tower control
"go-around"
flight data / clearance delivery
"free-flow" departure
approach and terminal control
overflight
en-route
en-route, center or area control
flight traffic mapping
call signs

Re: Малко помощ?

МнениеПубликувано на: 23 Апр 2012 13:09
от Nine
blazinskin написа:Това са термините, на които не мога да намеря алтернативите на български. не знам дали всичките имат такива.
ground-based controller
separation
airport controller
taxiway - рульожка
runway - писта за излитане и кацане (ПИК)
remote and virtual tower
airline ( ground control )
tower control
"go-around"
flight data / clearance delivery
"free-flow" departure
approach and terminal control
overflight
en-route
en-route, center or area control
flight traffic mapping
call signs - позивна???


От работещ в здравеопазването - толкова ;)

Re: Малко помощ?

МнениеПубликувано на: 23 Апр 2012 18:54
от Пароль
taxiway - също и рулиране, например от перона/ръкава до runway (пистата);
runway (писта) - в София има "две" писти - 09 и 27 (коментирано е вече). Погледната в гугъл мапс например, пистата е хоризонтална черта. Левия и край е 09, а десния - 27 (тоест курса за подход/approach);
separation - сепарация или сепариране (по ешелони);
call signs - позивна!
approach, control tower - viewtopic.php?t=532

Re: Малко помощ?

МнениеПубликувано на: 23 Апр 2012 20:12
от asd
taxi - рулиране
taxiway - пътека за рулиране
separation - сепарация, тоест самолетите да се разминават на определена дистанция (хоризонатална или вертикална) или през определено време
"go-around" - минаване на втори кръг, тоест когато самолетът се откаже да каца от този опит
en-route - частта от полета между набирането на височина след излитане и снижаването за кацане
call sign - позивна

ground-based controller, airport controller, ground control, tower control, flight data / clearance delivery, approach and terminal control, en-route, center or area control - различни видове ръководители на полети, функциите им варират в зависимост от конкретната организация в държавата, за която четеш.