Гледам, че е тихо на форума, та, викам си, дай да разкажа за едно интересно летище, на което бях наскоро: това в Бейрут. Ливан е малка страна, едва една десета от нашата и има само едно истинско летище, столичното. Населението им обаче е близо до нашето (къде 6 милиона), и, като се вземе предвид, че над половината от територията на страната са високи планини, а към една четвърт е обработваема земя, то става ясно, че местните живеят доста нагъсто, главно в/около агломерацията на Бейрут. Съответно, летището му вижда реално повече пътници, отколкото софийското.
Понеже Бейрут е притиснат между високи планини и морето, то летището няма особен избор и пистите са разположени в посока север-юг. Да, пистите - летището има на теория цели три, макар реално да се ползват само две (третата е построена като заместник на втората). Тези писти се пресичат под остър ъгъл, като две са реално на сушата, а третата е леко вдадена в морето; тази, третата, е построена така с идеята пристигащият трафик да не минава съвсем над града. За разлика от Европа, където сме свикнали аерогарите да са малко като сладкарниците - с работно време откъм 5-6 сутрин докъм 11 вечер, в близкия и средния изток няма такива глезотии - летищата там работят денонощно и виждат нощем кажи-речи толкова трафик, колкото и денем. Шумът обаче си е шум по всяко време и затова обичайното разделение (ако времето не капризничи) е кацанията да стават именно по тази по-нова писта със заход успоредно над брега, но над водата (писта 16), докато излитанията да стават по 21, което отвежда самолетите направо навътре над морето.
Летището е на юг от града и това в съчетание с кацанията по 16 отваря безкрай възможности за спотърите; къде другате може да си седите в кафене на крайбрежната улица (или на плажа, или на басейна на хотела) и под носа ви да захождат самолет след самолет? Освен това, трафик определено си има - ако ние виждаме wide body от дъжд на вятър (добре, че "Гъливер" още въртят 330-ките), то там заради много пътници програмата си е пълна: Emirates пристигат всяка вечер със 777, Turkish редуват всеки ден 330 и 787 (за 75-80 мин. полет от Истанбул!), Air France всеки следобед са с 350. Отделно местната MEA си има няколко 330-ки, а и още големи пилета се мяркат от време на време. В добавка 320-ки и 737 щъкат на кило.
Летището има два свързани терминала - една обща сграда с две крила. Всичко вътре е по ориенталски леко запуснато и никой не си дава особено зор; половин час и повече висене на граничния контрол си е обичайно нещо, като местните се размърдват само ако наближи времето за качване и някой им се развика; ако някой ден минавате оттам, дайте си повече време. В Бейрут няма градски транспорт (или поне не в нашия смисъл на думата), така че таксито е единствен вариант - но летището е близо и се стига бързо, за 15 мин. сте в центъра на града, а удоволствието струва 20-30 долара (според това откъде си намирате таксито и желанието ви да се пазарите).