от mistoffelees » 29 Сеп 2022 00:35
Минах няколко пъти през LTFM миналата седмица... летището вече си е отворено изцяло, всичко работи на макс. Обаче... можеш да си построиш най-голямото летище в Европа и въпреки това да си назначиш най-големите тикви на кулата. Имам чувството, че те се мразят с наземните и си правят сечено - а при такова огромно (и в някои аспекти проблематично проектирано) летище, от това страдат най-вече пътниците и авиокомпаниите. Може и на мен просто да ми се набиват разни неща в очите, обаче преценете сами:
- Полет на "Търкиш" от Европа тръгва към Истанбул с ок. 40 мин. закъснение. Пилотите хващат най-прекия възможен път, снижават по-отрано (за да избегнат неприятните лупинги преди летището, в които се губи доста време) и реално touchdown само с 10 мин. закъснение - което, ако получиш някоя удобна писта близо до гейта, ще сведе забавянето само докъм 15 мин. Обаче не - полетът идва от запад и получава най-далечната възможна писта; в допълнение, не позволяват на пилота да пресече съседната писта и го карат да я обикаля. За капак, въпреки, че идва от Европа, вместо обичайните гейтове на А или B (които имат директна връзка към транзита и се ползваха преди пандемията за Шенген, ЕС и САЩ, т.е. страни със силен контрол по летищата), той получава стоянка чак на F (пирс F е нарочно изолиран през security check за транзитните пътници, идващи от ненадеждни дестинации). Резултат: 21 минути (!) разходка по летището, закъснение от половин час, безсмислен security check на пътниците, а колко гориво отива на вятъра...
- Същия късен следобед, "Търкиш" тръгват с една 330-ка. Денят е горещ, 30 градуса на сянка, ясно; машината е паркирана на B гейтовете, т.е. запад и залязващото слънце я напича здраво - на асфалта сигурно са към 50 градуса. Полетът тръгва с 45 мин. закъснение и пилотът е наясно, че шасито - и спирчаките - са нагорещени, съответно, моли за най-близката писта и кратък taxi до нея; получава точно обратното - отново най-далечната писта и заобикаляне на останалите. Резултат - 20 минути taxi и накрая температурата на спирачките е над предела за излитане (има риск да се запали нещо след прибирането на колесника, напр., при утечка на хидравлична течност). Съответно, пилотът се вижда принуден да стои 30 минути (!) на holding point с включени двигатели - като пътьом блокира и една 330-ка на "Търкиш карго", която го следва и е подминала последния предишен възможен изход към пистата. Крайният резултат - час и половина закъснение и сигурно поне тон гориво, изгорени на място от двете машини.
Най-смахнатото е, че "Търкиш" реално е най-големият превозвач там, 80%+ от полетите там са техни - защо им правят такива мизерии, не ми го побира главата. Та, ако сменяте полет там, оставяйте си повече хлабина - Истанбул по загуба на време и влачене започва неприятно много да прилича на Франкфурт, а разписанията на "Търкиш" са си все едно от времето на малкия и компактен "Ататюрк".