"Летище София" ли е последният предизборен гвоздей на ГЕРБ
30.03.2021
В петък, 2 април, изтича последния работен ден на сегашния изпълнителен директор на държавното дружество „Летище София“ ЕАД - Владимир Рапонджиев. Пред своите подчинени той е заявил категорично, че който и да го моли – няма да остане в аеропорта нито ден повече. Освен това, преди около две седмици си тръгна и Мая Андреева - член на Съвета на директорите на дружеството, защото изтече тримесечното ѝ предизвестие за напускане.
Така ръководството на „Летище София“ ЕАД, което в продължение на близо 4 години не направи нищо както за развитието на аеропорта, така и за запазване на състоянието, в което го прие, окончателно го изостави. През този дълъг период, вместо да разработи инвестиционна програма, водеща до повишаване качеството на услугите и увеличаване на приходите, въпросното ръководство направи точно обратното - намали драстично летищните такси, считано от 1 януари 2019 година.
"Хитроумен" ход, който го принуди да връща пари на опериращите авиокомпании,
докато пътниците не спираха да се чудят дали целта не е била именно - летището да бъде съсипано до такава степен, че да се стигне до идеята за отдаването му на концесия? Въпрос, на който би било редно компетентните органи да потърсят адекватен отговор.
Сега ръководството абдикира преди да е ясно дали концесионерът да е платил договорената предварителна сума от 550 млн. лв. без ДДС и да е възложил управлението на оператор, за който също се знае, че има подписан предварителен договор при това само за 12 години.
Единственият вариант - в сряда (31 март) Министерският съвет да гласува решение за изменение на концесионния договор, в четвъртък концесионерът да плати авансовата вноска като поп, а в петък операторът да поеме управлението от все още директора Владимир Рапонджиев - звучи невъзможно. Но не заради изключително съкратения срок, през който трябва да се случат нещата - три работни дни, а по друга една причина. Представителите на оператора, който стопанисва летище Мюнхен и с когото концесионерът има договор за управлението на нашия аеропорт,
преди няколко дни са си заминали за Германия.
Според едни – те просто са се прибрали за католическите великденски празници (28 март - 4 април), според други – са си тръгнали до изясняване на ситуацията с концесията на летище София.
В администрацията на аеропорта на Терминал 1 усилено се молят за нов директор да не бъде назначен пак някой бивш стюард, каквито двама вече са минали през поста, нито пък физкултурник с принадлежност към службите. И както властта обича да прави, новият ще е може би "вътрешен човек", но с образование на историк. В хаосът на тези събития има някаква закономерност - предизборно дружеството да бъде оставено на самотек. В този смисъл е и благата вест, която долетя до "Банкеръ", че в сублимния момент председателката на съвета на директорите Ася Иванова отлетяла вчера за Дубай - дали по работа или на пазар, тя си знае? Важното е, че я очакват да се върне за изборите в неделя.
И, ако някой се чуди
защо точно сега повдигаме тези въпроси ,
то е защото на оперативните мениджъри вече е било разпоредено спешно да изготвят 9-месечен план за развитието на летището, който обхваща периода 1 април - 31 декември 2021 година. А това означава буквално ... в настоящият момент. Така че кой прави програмата за развитие не е ясно, след като основните действащи лица са оставили кораба без кормчия.
Тогава възникват два нови въпроса:
- Напът ли е да се разсъхне концесията?
или
- Операторът на мюнхенското летище Flughafen München GmbH не иска да участва в софийската бутафория?
Защото няма никаква логика да възлагаш на провалили се нашенци да пишат 9-месечен план за развитието на летището и да съветват успели германци. А фактът, че сегашните шефове се "изнасят" дружно може да означава, че до петък ще има плащане по концесията и това ще е поредния предизборен гвоздей на Бойко.
Белчо Цанев
https://www.banker.bg/upravlenie-i-bizn ... ei-na-gerb