Летище София - дейност

Re: Летище София - дейност

Мнениеот mistoffelees » 07 Яну 2024 19:56

Проверката за безопасност при преход екстра-Шенген към интра-Шенген не е задължителна. В MUC, например, такава няма (поне на Т2, както и на сателита му). Във VIE пък има, но само при трансфер. Така че това е въпрос на преценка и организация. Реално въпросът касае само пристигащите извън Шенген на ръкав (за останалите, ако случайно има трансферен пътник, има къде на долния етаж да се организира проверката).

Будките за паспортен контрол на Т2 са реверсивни, т.е. могат да поемат и пристигащи пътници; съответно, можем да се окажем в хибриден вариант като FRA Т1, където, в зависимост от гейта на пристигане и на заминаване, някои пристигащи извън Шенген правят трансфер към Шенген само с граничен контрол, а други (повечето) минават и през проверка за безопасност.

Отделно можем да видим кой извън Шенген ползва ръкави: едва ли има смисъл да бъдет проверявани, например, пътници, идващи от TLV. Нивата на проверка на летища като IST или лондонските също сигурно не са по-лоши от нашите, т.е. няма съществен смисъл от повторна проверка; реално такава е нужна само там, където нямате доверие на изпращащото летище (отличен пример е IST, където пристигащите от ЕС изобщо - не само от Шенген - и САЩ попадат направо в зоната на заминаващите, докато пристигащите от Африка и пр. държави от третия свят минават проверка за безопасност преди това). В краен случай полети от такива "недоверени" източници няма да се допускат на ръкав, а задължително ще са на автобус. Проверка на сайта на летището показва, че от листнатите дестинации извън Шенген, като махнем чартърите (където пристигащи транферни пътници няма, т.е. винаги могат да са на автобус) и споменатите от мен по-горе, остават Доха на Катар Еъруейз и Осло на Норуиджън; за първите нищо не знам, но би могло да се озоват и на автобуси; норвежците ги познавам и летищният им контрол на отстъпва на нашия, т.е. не би имало нужда от допълнителна проверка за безопасност и би следвало да могат да слизат на ръкав. (Ръкав ползваха преди и руснаците, но предвид колко сме им "недружествена" страна, нямам нищо против да слизат известно време на автобус, докато се очовечат.)
mistoffelees
най-спотър
 
Мнения: 357
Регистриран на: 18 Яну 2015 19:10

Re: Летище София - дейност

Мнениеот epetkov » 07 Яну 2024 22:07

mistoffelees написа:(Ръкав ползваха преди и руснаците, но предвид колко сме им "недружествена" страна, нямам нищо против да слизат известно време на автобус, докато се очовечат.)


Няма никаква яснота кога руски авиокомпании ще могат да летят до ЕС и в частност до София. Прогнозирам, че когато това се случи [нормализиране на отношенията ЕС-Русия] на никой няма да му е до термини "недружествени" страни, защото времената ще са други. Всичко ще си бъде като все едно нищо не е било.
epetkov
супер спотър
 
Мнения: 882
Регистриран на: 15 Апр 2010 21:33
Местоположение: Варна

Re: Летище София - дейност

Мнениеот mashine1984 » 07 Яну 2024 22:12

Норвегия е в Шенген.
mashine1984
супер спотър
 
Мнения: 1514
Регистриран на: 22 Яну 2015 19:45
Местоположение: София

Re: Летище София - дейност

Мнениеот epetkov » 07 Яну 2024 22:21

alex_2 написа:Също ми е интересно дали и полетите до Варна и Бургас ще останат на D1 , защото реално не би следвало вече да има пречка да са на гейтовете с ръкави


А то има ли D2? Това D ни 'в клин ни в ръкав' на Т2 за мен винаги е било от съкращението Domestic (вътрешен). Да, но от 31 03 2024 и полетите София-Шенген стават вътрешни. Дали София-Варна(Бургас) ще са на ръкав е търговски въпрос между летище София и Bulgaria Air. Едно е безусловно - сегашния гейт D на Т2 отива в историята.
epetkov
супер спотър
 
Мнения: 882
Регистриран на: 15 Апр 2010 21:33
Местоположение: Варна

Re: Летище София - дейност

Мнениеот epetkov » 07 Яну 2024 22:25

mashine1984 написа:Норвегия е в Шенген.


Горното е вярно, и тъй като Норвегия не е в ЕС буквата N в граничните печати на Норвегия е оградена с точки, а не със звезди.
epetkov
супер спотър
 
Мнения: 882
Регистриран на: 15 Апр 2010 21:33
Местоположение: Варна

Re: Летище София - дейност

Мнениеот mistoffelees » 07 Яну 2024 22:26

alex_2 написа:Също ми е интересно дали и полетите до Варна и Бургас ще останат на D1 , защото реално не би следвало вече да има пречка да са на гейтовете с ръкави


Ползването на ръкав се заплаща допълнително от превозвача; не съм убеден, че "България Еър" горят от желание, но ще видим. По-скоро въпросът е дали би имало свободен гейт Б1-Б4 в слотовете, в които са полетите им за Варна и Бургас (чувам, че Варна щели да имат доста ротации идното лято).

Д1 е пълна импровизация - всеки, който е минавал по ламаринения тунел над гаражите е наясно, че това е "времянка" по принуда, скалъпена след като стана ясно, че няма да влезем в Шенген през 2007-а заедно с встъпването в ЕС. Естествено, че трябва да се премхне и пространството да се ползва за нещо смислено - дано на концесионера да му стигне акълът.
mistoffelees
най-спотър
 
Мнения: 357
Регистриран на: 18 Яну 2015 19:10

Re: Летище София - дейност

Мнениеот mashine1984 » 08 Яну 2024 01:26

epetkov написа:
mashine1984 написа:Норвегия е в Шенген.


Горното е вярно, и тъй като Норвегия не е в ЕС буквата N в граничните печати на Норвегия е оградена с точки, а не със звезди.

Това дали е в ЕС или не какво точно променя след като Норвегия е част от шенгенското пространство? :roll:
mashine1984
супер спотър
 
Мнения: 1514
Регистриран на: 22 Яну 2015 19:45
Местоположение: София

Re: Летище София - дейност

Мнениеот epetkov » 08 Яну 2024 10:55

mashine1984 написа:
epetkov написа:Това дали е в ЕС или не какво точно променя след като Норвегия е част от шенгенското пространство? :roll:


По същество нищо не променя, разбира се. Чисто визуално само споменатите точки вместо звезди, ограждащи буквата N в граничните печати на Норвения.
epetkov
супер спотър
 
Мнения: 882
Регистриран на: 15 Апр 2010 21:33
Местоположение: Варна

Re: Летище София - дейност

Мнениеот europeandj » 11 Яну 2024 00:27

Тва е интересна информация, че все пак има места в Европа, където НеШенген правейки трансфер към Шенген минава само паспортен контрол, но не и проверка на багажа. С толкова много летене не съм попадал на подобен случай, като изключим един случай на полет Чикаго-Варшава-София, където след Гейта ни отвориха една вратичка на всички нешенгенци, обаче на отиване идвайки ОТ София по същия маршрут си минавахме проверка. Това дали може да се потвърди наистина, че към днешна дата има такава опция? Съмнявам се понеже - Атина, Виена, Варшава, Франкфурт, Мадрид, Барселона (и още няколко испански летища), Париж CDG, Прага, Рим...това са все летища, където съм правил трансфер от НеШенген и съм минавал секюрити чек. Вярно че преди години обаче ми се струва, че от София не минавахме никъде секюрити при трансфер ...
Изображение
Аватар
europeandj
супер спотър
 
Мнения: 762
Регистриран на: 04 Авг 2012 17:57
Местоположение: Пловдив (PDV/LBPD)

Re: Летище София - дейност

Мнениеот europeandj » 11 Яну 2024 00:27

Тва е интересна информация, че все пак има места в Европа, където НеШенген правейки трансфер към Шенген минава само паспортен контрол, но не и проверка на багажа. С толкова много летене не съм попадал на подобен случай, като изключим един случай на полет Чикаго-Варшава-София, където след Гейта ни отвориха една вратичка на всички нешенгенци, обаче на отиване идвайки ОТ София по същия маршрут си минавахме проверка. Това дали може да се потвърди наистина, че към днешна дата има такава опция? Съмнявам се понеже - Атина, Виена, Варшава, Франкфурт, Мадрид, Барселона (и още няколко испански летища), Париж CDG, Прага, Рим...това са все летища, където съм правил трансфер от НеШенген и съм минавал секюрити чек. Вярно че преди години обаче ми се струва, че от София не минавахме никъде секюрити при трансфер ...
Изображение
Аватар
europeandj
супер спотър
 
Мнения: 762
Регистриран на: 04 Авг 2012 17:57
Местоположение: Пловдив (PDV/LBPD)

Re: Летище София - дейност

Мнениеот mistoffelees » 01 Мар 2024 00:12

Няма по-хубав керосин от руския! Така де, особено когато "братушките" правят на твой гръб марж от над 30%.

https://www.mediapool.bg/darzhavniyat-a ... 56703.html

За сведение на посрещачите: актуалната цена на авиационното гориво (Jet-1) е под 700 долара за тон навсякъде в цивилизования свят (мдам, авиационното гориво се продава на тегло, колкото и да ни е непривично); и преди да сте казали "данъци", отново в целия цивилизован свят то е освободено от ДДС (защото е експорт) и има нулев акциз. Ако държавният "орляк" е купувал на 1,000, това си е една вкусна печалба - само дето нямат особен нальот, миличките. Интересно къде в целия пъзел е играта на концесионера? Нали не си мислите, че "Раянеър", "Уизеър" и групата на "Луфтханза" зарежзат в София на 3,400 евро на тон?
mistoffelees
най-спотър
 
Мнения: 357
Регистриран на: 18 Яну 2015 19:10

Re: Летище София - дейност

Мнениеот VS11 » 01 Мар 2024 00:18

mistoffelees написа:Няма по-хубав керосин от руския! Така де, особено когато "братушките" правят на твой гръб марж от над 30%.

https://www.mediapool.bg/darzhavniyat-a ... 56703.html

За сведение на посрещачите: актуалната цена на авиационното гориво (Jet-1) е под 700 долара за тон навсякъде в цивилизования свят (мдам, авиационното гориво се продава на тегло, колкото и да ни е непривично); и преди да сте казали "данъци", отново в целия цивилизован свят то е освободено от ДДС (защото е експорт) и има нулев акциз. Ако държавният "орляк" е купувал на 1,000, това си е една вкусна печалба - само дето нямат особен нальот, миличките. Интересно къде в целия пъзел е играта на концесионера? Нали не си мислите, че "Раянеър", "Уизеър" и групата на "Луфтханза" зарежзат в София на 3,400 евро на тон?


За Европа за последната седмица е $880 за тон средно:

https://www.iata.org/en/publications/ec ... l-monitor/
Аватар
VS11
супер спотър
 
Мнения: 723
Регистриран на: 02 Юли 2004 06:27
Местоположение: Varna, BG/Boston, MA, USA

Re: Летище София - дейност

Мнениеот alex_2 » 04 Май 2024 18:35

Гледах едно интервю с Хесус К., и той каза, че Т1 ще затвори през 2030, когато отвори Т3. Не беше ли идеята доста преди това всички полети да се прехвърлят на Т2?
Изображение
alex_2
супер спотър
 
Мнения: 1379
Регистриран на: 15 Авг 2009 10:21

Re: Летище София - дейност

Мнениеот silversurfer » 11 Май 2024 12:08

Ryanair базира 4-та машина в базата си в София. Дестинации стават 40. Авикомпанията добавя и 5 нови дестинации от българската столица до Аликанте, Бристол, Копенхаген, Скиатос и Валенсия.
VIVA LA VITA !

Изображение
Аватар
silversurfer
супер спотър
 
Мнения: 1040
Регистриран на: 16 Май 2007 12:25
Местоположение: Sofia (SOF/LBSF)

Предишна

Назад към Авиация + Авиационни новини

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта