от Toni » 23 Юли 2004 00:14
Новата настилка на летището поддаде
СВЕТЛАНА НЕНОВА, ХРИСТО ХРИСТОВ22/7 - 20:32 ч.
Дефекти в чисто новата настилка на пътеките за рулиране на самолетите вероятно ще забавят разширението на летище София, научи "Дневник" от два независими източника. В края на юни служители на летището са констатирали разкъсвания на повърхностния слой, пукнатини и вдлъбвания, които са описани във вътрешни доклади на службата за безопасност. Деформациите са върху площи за паркиране и рулиране на самолетите, които са част от проекта за реконструкция и разширяване на летището, но вече се използват поради липса на свободен капацитет.
Изпълнител на проекта е австрийската фирма "Щрабаг", а настилката е положена от българската компания "Трейс груп". Бюджетът за разширението е 110.6 млн. евро, като половината от сумата е отпусната безвъзмездно по европрограмата ИСПА, а другата половина се финансира от хазната и със заем от Европейската инвестиционна банка. Целта на проекта е да увеличи двойно капацитета на летището - до 2 млн. пътници годишно. Той трябваше да бъде завършен в края на миналата година, но "Щрабаг" поискаха (и получиха) удължаване на срока до август 2005 г. От австрийската фирма вчера отказаха коментар за откритите деформации в настилката. Говорителят на концерна д-р Курт Ирзиглер заяви за "Дневник", че няма информация и не може да коментира. Манфред Шрифл, представител на "Щрабаг интернешънъл ГмбХ" в София, отказа да разговаря. Същото се случи и с холандската компания НАКО, която е проектант, инженер и надзорник на проекта.
Деформации на настилката наистина има - потвърдиха обаче изпълнителният директор на "Летище София" АД Стоил Пашкунов и Снежана Ангелова директор "Координация на проекти" в транспортното министерство. Ангелова обясни, че в момента се прави анализ на настилката от независима лаборатория и едва след като бъдат готови резултатите, ще може да се каже каква е причината и какво ще се предприеме.
Според различни източници общата площ на новоположената настилка е около 100 000 кв. м и въпреки че официално не е приета по документи, част от нея се използва поради липса на свободен капацитет. Пашкунов опроверга твърденията на експерти, че използването на новата настилка рискува безопасността на полетите. Въпреки това служители на летището твърдят, че при експлоатацията на въпросните участъци се нарушават установените навигационни стандарти.
"Безопасността на полетите не е застрашена", беше категоричен и шефът на Главна дирекция "Въздухоплавателна администрация" Калин Барзов.
Аномалиите били открити при рутинна проверка, когато са забелязани пукнатини в настилката и вдлъбнатини от гуми на самолети. "Това е събитие с много висока степен на опасност, налице са екстремални условия", коментира експерт с дългогодишен стаж, който пожела името му да не бъде цитирано. От пукнатините започва да се руши настилката и в подобни случаи дори излизането на дребни камъчета са опасни, защото биха могли да попаднат в двигателите на някои самолети. Първите вдлъбнатини, които са били открити, са от гуми на "Боинг 737". При последната буря в столицата гумите на завъртелия се тогава самолет на "България еър" също са оставили канали в новата настилка. На стоянката, където са бизнесполетите, при кацане на военен хеликоптер се е получило разкъсване на горния слой от пистата. "Хеликоптерът е 2.5 тона, а това е нищожна тежест в сравнение със 100-тонните самолети, които трябва да кацат там", коментираха запознати със случая.
Заради възникналите проблеми и забавеното приемане на новите участъци летището остава със силно ограничена възможност за обслужване на трафика и затормозява летателния график. Заради строителството е променена схемата за паркиране на самолетите. При някои случаи аерогарата е принудена дори да отказва престой на товарни самолети заради липса на място и да ги пренасочва към летищата в Пловдив и Горна Оряховица, обясни Барзов.
В края на юни от летище София са поискали от Гражданска въздухоплавателна администрация да преорганизира графика за движение, за да се улесни работата, но това се оказало невъзможно, защото би означавало да се нарушат редица стандарти за безопасност. Всичко това се отразява негативно и на финансовите постъпления на "Летище София" АД.
Според различни източници причината за дефектите е вероятна промяна във формулата за полагането на настилката. Строителни предприемачи, запознати с технологията, заявиха, че на летището се полага гръцки битум, чиито технически характеристики не постигат необходимата твърдост. Те обясняват, че битум с такива технически характеристики не се полага в България от десет години. Явно при изработване на заданието проектантът е допуснал, че у нас температурите не са толкова високи, коментира експерт. При този тип настилка е необходимо да се достигне якост, но малко след полагането на един от участъците по него е преминала 50-тонна цистерна, чиито гуми са се отпечатали върху пресния асфалт, твърдят източници, близки до "Трейс груп". Компанията официално отказа да коментира случая, но обясни, че е спазила предписанията на проектанта. Дейността по положената до момента настилка се оценява на около 2 млн. евро.
От летището обясниха, че ако се наложи преправяне на настилката, то няма да е за сметка на дружеството, а за изпълнителя "Щрабаг" и проектанта НАКО.
- - -
Липсата на вертикална маркировка на новите части на летището, които вече се експлоатират, също представлява потенциална опасност, посочиха пилоти. Като пример те дадоха случай с ударено крило на самолет на "Алиталия" в страничната ограда. Причината според разследването била, че при една от пътеките не са били поставени светлинна сигнализация и вертикална маркировка, че оградата е била на близко разстояние.
Твърди се, че изискванията за вертикалната маркировка, която е част от проекта, не е описана подробно в тръжните документи. Тя ще бъде поставена от българските подизпълнители по-късно. В момента се прави хоризонтална маркировка (указателни и ограничителни линии върху настилката), която има 6-годишен експлоатационен срок.
dnevnik.bg
100/143/310/319/320/321/733/735/73G/73H/762/AB6/CR9/DH8/E90/E95/F70/IL8/M82/S20/TU3/TU5/LZ-BTZ