от stenk » 03 Сеп 2009 09:58
Рядко човек попада на интелигентно написана статия в БГ пресата . Ето една такава :
Кризата е златна мина за евтините превозвачи
Само преди месец наблюдатели на сектора на авиоуслугите отбелязаха, че евтините превозвачи се справят по-добре с кризата и за разлика от големите авиокомпании отчитат дори печалби. В техните финансови отчети за първото полугодие на 2009 г. фигурират по-голям брой полети и повече превозени пасажери. Нискотарифните авиолинии направо откриха "сребърна жилка" в световната рецесия, коментира АП. Докато пътниците си броят центовете и търсят по-евтини възможности, компании като "Райънеър", "ИзиДжет", "Уиз ер" и "ЕърЕйжа" увеличават броя на дестинациите си и купуват нови самолети, за да захапят по-голямо "парче" от пазара за сметка на реномираните си конкуренти, подчерта агенцията.
Малките компании, предлагащи само основни услуги, устояват по-добре на кризата, като разчитат на голям брой пътници и малки разходи. Те поемат най-евтините слотове и предоставят само най-необходими услуги - храна на борда и чекиране на багаж като екстри, които се заплащат допълнително, посочват наблюдатели. Ирландската "Райънеър" например, която е най-големият нискобюджетен авиопревозвач в Европа, поддържа 146 дестинации до 26 страни. По данни от края на май тя оперира със 190 нови "Боинг" 737-800. Дори се твърди, че "Райънеър" има по-висока пазарна капитализация от гигантската "Бритиш еъруейз", смятана за една от най-големите в света. За последните 12 месеца "ИзиДжет" е превозила 44 милиона пътници, научаваме от сайта на превозвача. Компанията вече оперира със 171 самолета по 416 дестинации в 27 държави. На фона на драстичния спад на поръчките на тазгодишното авиоизложение в Бурже ярко се открои заявката на "Уиз ер" за 50 самолета "Еърбъс" на стойност $3,8 млрд. Новата поръчка на А320 със 180 места на борда ще позволи на компанията да засили и разшири мрежата си, установена в 11 оперативни бази, сред които и България. Те ще дадат възможност на превозвача за нови дестинации към съществуващите 130 отсечки.
На практика нискобюджетните компании са шансът на милиони пътници от Централна и Източна Европа да ползват бързи превози. Те разбиха хегемонията на традиционните оператори, които все повече затъват заради предизвикателствата на икономическата среда. Нискобюджетен не означава нискокачествен, а е цял бизнес модел, в който се съчетава умело управление на разходите при по-ниска цена на билетите, твърдят експертите. Те припомнят, че повечето евтини превозвачи се появиха, когато през 2004 г. към ЕС се присъединиха 8 нови държави от Централна Европа плюс Кипър и Малта. Тъкмо когато пазарът на авиоуслуги в ЕС бе освободен, по силата на това законодателство, от всякакви ограничения за дестинациите вътре в съюза. До този момент в Централна и Източна Европа той не беше достатъчно задоволен и се обслужваше от компании със скъпи билети. Потребителите буквално плачеха за ценово приемлив и удобен въздушен транспорт.
Нискобюджетните компании насочиха усилията си към ефективност на разходите. Сравнително новите самолети, от които се състои флотът им, на възраст 3-4 години са една от предпоставките за по-нисък харч на гориво. Така те успяха да постигат по-ниски цени на пътуванията, с които да привлекат повече клиенти от конкурентите им. Този тип компании са по-гъвкави и по-лесно реагират на конюнктурата в търсенето и предлагането с намаление или повишение на цените. Освен това те натоварват скъпите си активи, самолетите, по възможно най-ефективния начин - престоят им на летищата е 30-ина минути, докато слязат превозените пътници и се качат следващите. В крайна сметка те предлагат достъпна услуга на хора, на които иначе не би било по джоба да летят заради ограничаващите ги високи цени.
Румяна КОЧАНОВА
в-к Стандарт