Журналистите се сетиха, че е има такива събития!!!
28 инцидента с наши самолети за три години
Фалконът на властта летял с ранено крило
Пилоти върнали пътници в София само с един двигател
Самолетните катастрофи са едно от най-ужасните неща, които се случват на човечеството през последните сто години. Цената на всяка от тях е огромна - загиват стотици пътници, унищожава се техника за десетки милиони долари. Въпреки все по-модерните самолети и професионализма на работещите в бранша никой не е застрахован от най-лошото. Тежки катастрофи напоследък станаха със самолети на авиокомпании като "Ер Франс", "Остриън еърлайнс", "Хелиос еъруейз" и др. Слава Богу, за последен път български самолет падна преди 17 години - на 2 август 1988 г. Слава и на българските пилоти, авиоинженери и техници, които напук на безпаричието денонощно демонстрират висок професионализъм и полагат нечовешки усилия да поддържат поостарелия самолетен парк на максимално безопасно ниво.
Въпреки това техниката си е техника и между 1 януари 2002 г. и 31 октомври 2005 г. у нас са станали 28 сериозни произшествия. Те са проучвани внимателно от Специализираното звено за разследване на авиационни събития към Министерството на транспорта. Причините за тях и изводите бяха отчетени от ръководителя на звеното Атанас Костов в доклад на проведената преди няколко дни в София Национална конференция за безопасност и сигурност в транспорта. Костов убеди огромната авиационна аудитория (над 150 специалисти), че единствената цел на разследването е обективно да установи причините за всеки случай и да разработи строги мерки подобно събитие да не се повтори. Разследването
не търси вина
и отговорност
от отделни лица, това е предмет на други организации, подчерта Атанас Костов.
Един от най-сериозните инциденти е с правителствения FALCON 2000. При излитане от летище Варна на 25 юли 2005 г. в 23,50 часа машината удря последователно дървено колче, преминава през странична ограничителна лампа, разрушава втора и накрая чупи с крилото си друго колче, високо 1,10 метра. След което все пак се издига във въздуха и каца на летище София без последствия за пътниците. Следполетният преглед установил вдлъбнатини по дясното крило и дълбок прорез на вътрешната гума на основния колесник.
Разследването на инцидента сочи като основна причина факта, че командирът на самолета не е спазил маркировката за рулиране и не е определил точно мястото на самолета на старта за излитане. Той бил заблуден за реалното местоположение на машината от недостатъци на летищната маркировка. До извода инспекторите стигнали едва след разследване на друг подобен инцидент на летище Варна. Предложено било незабавно полагане на нова маркировка. Това вече е изпълнено, с което е отстранена опасността от визуално заблуждение на пилотите, излитащи от Варна нощем и при понижена видимост, категоричен бе Атанас Костов.
Още по-сериозен инцидент с френски турбовитлов самолет ATR 42-300 на "Виаджо ер" станал на 1 май 2005 г. След излитане по редовен полет София - Виена възникнал
пожар
в десния мотор
Екипажът го потушил и с разрешение от кулата в Белград самолетът се върнал в София с един двигател. Разследването установило, че причина за инцидента е разрушаване на уплътненията на корпуса на лагерна кутия в двигателя, скъсване на маслен тръбопровод и възпламеняване на изтекло масло. Звеното препоръчало на "Виаджо ер" да вземе цял куп мерки, с които да възпрепятства бъдещи пожари в двигателите на АTR. Звеното уведомило френското бюро за разследване на авиационни събития - ВЕА, което изпратило свой представител за разследването. Имайки предвид голямата опасност от подобен инцидент, за безопасността на бъдещи полети звеното предложило на производителя на самолета Avions de Transport Regional (АTR) в Тулуза да коригира част втора в бордния справочник за действия на екипажа при особени случаи (Quick Reference Handbook - QRH) на ATR-42-300. Тази мярка за безопасност показва изключително важна функция на разследването - да отправя директни препоръки към производителите на самолети за повишаване безопасността на полетите не само на национално, а и на световно ниво. Мярката ще засегне над 250 ATR 42-300 в целия свят.
Белчо Цанев
http://standartnews.com/archive/2005/11 ... 632_11.htm
Наш боинг оцеля с “кипърска” повреда
Наш Боинг 737 преодолял проблем, заради който самолетът на кипърската авиокомпания "Хелиос еъруейз" неотдавна падна край Атина. На 8 ноември 2003 г. машината излетяла в 19,28 ч без пътници от Стокхолм към София. Във въздуха се включила звукова сигнализация, предупреждаваща за намаляване на налягането. Пилотите превключили на ръчно регулиране, но налягането продължило да пада. Екипажът поставил кислородни маски и поискал аварийно кацане във Варшава. При снижение за кацане обаче летците установили ръчен контрол на налягането и продължили към София. Събитието било класифицирано като сериозен инцидент. Разследването установило, че причината е отказ на отоплението на системата за автоматично регулиране на налягането след обледеняване на клапан, което довело до блокирането му. Комисията задължила "България ер" да провери системата за автоматично регулиране на налягането на всички самолети и да включи в програмите за техническо обслужване на машините периодична прецизна проверка на авариралата система. Оттогава подобни инциденти в авиокомпанията не са се случвали.
Безопасността на полетите е държавно задължение.
Досега са разследвани 18 произшествия, 10 сериозни инцидента и 250 инцидента с наши самолети в чужбина или на чужди машини у нас. Сега у нас се въвежда общоевропейска програма за докладване на авиационните събития в ЕС - ECCAIRS.
http://standartnews.com/archive/2005/11 ... 632_12.htm