Завой и насочване за кацане

Тук ще прочетете разкази, обяснения и интересни факти от хората, които правят авиация.

Завой и насочване за кацане

Мнениеот tsonpen » 18 Сеп 2007 16:52

Аватар
tsonpen
супер спотър
 
Мнения: 788
Регистриран на: 07 Юли 2004 11:33
Местоположение: Sofia

Мнениеот Stoyan » 18 Сеп 2007 18:08

Аватар
Stoyan
супер спотър
 
Мнения: 2304
Регистриран на: 01 Юни 2004 16:42
Местоположение: София

Мнениеот скипаджията » 19 Сеп 2007 02:42

TsonPen, "кормило" в авиацията не значи само вертикалното кормило, а и елероните и височинните кормила. С вертикалното кормило не се завива, поне що се отнася до пътническите (по-тежките) самолети. Завива се с елероните.

Като разбираема аналогия за завиването на самолет, приеми завиването с велосипед. Завоят почва със задаване на наклон ("крен") посредством елероните. След добиване на желания наклон елероните се връщат в неутрално положение; самолетът автоматично продължава да завива. След като е завил, колкото трябва командата се повтаря в обратен ред -- елероните връщат самолета във водоравен полет и се привеждат в неутрално положение. Не са изключени междинни нагаждания.

Завоите са или по нареждане на РВД ("... завий надясно ... продължи да завиваш надясно ... стига ..."; "... заеми курс 230 градуса ..."), или според предварителни инструкции (аеронавигационни карти, предварително изготвени процедури като отправните и заходни схеми) или пък по усмотрение на командира (дори визуално при визуален заход). В някои национални практики има и степенуване на завоите -- "първоразряден" се изпълнява за една минута, "второразряден" за две и т. н. На някои карти може да има и други параметри на завоите ("с радиус 1,2 морски мили"), но те са доста условни.

Удобството (неудобството) при завоя (всъщност "виража") се усеща телесно, но има и указател на завоя ("сачмичка" в "крив нивелир") обикновено под изкуствения хоризонт (авиохоризонта). Най-често завоите не са осезаеми (т. е., съотношението между плъзгане и завиване е уравновесено), освен ако случайно гледаш навън.

Вертикалното кормило задава команда за плъзгане -- все едно пускаш крак като се возиш на шейна и тя без да завива осезаемо мени посоката си. (Впрочем, логиката (посоката) на самолетното педално управление е именно тази на спускане на крак от шейна -- десният крак задава плъзгане надясно, а не наляво както би било според кормилната логика!) Ползват вертикалното кормило, когато е невъзможно или нежелателно да разстройват "позата" на самолета -- на пробег и разбег, в последните фази на захода (от него идват отвратителните "занасяния", чувствани понякога именно в тези фази на полета).

Много летци недолюбват вертикалното кормило и го оставят намира, а ако трябва да го ползват, вършат това с голям респект. А300 на American Airlines катастрофира край Ню Йорк преди шест години при опит на управляващия пилот да излезе от пътната струя на 747 посредством вертикалното кормило, с което разрушава кила. Самопроизволни задействания на вертикалното кормило са заподозрени в катастрофи на 737.

Някои самолети (747, 747SP, DC-10, Ил-86, Ил-96) имат многосекционни вертикални кормила, с оглед да не се претоварва кила. При някои видове самолети вертикалното кормило "флюгира" (се придвижва от аеродинамични усилия) при задвижване на елероните, а може и да предизвика флюгиране на елероните. Подобни взаимовъздействия се изследват при изпитване на нов тип самолет и или се оставят, или се изключват с доработване на контролните органи.
скипаджията
спотър
 
Мнения: 21
Регистриран на: 18 Сеп 2007 16:09

Мнениеот slice » 19 Сеп 2007 08:24

Скипп, радвам се да те видя отново. Ти знаеш ли за проекта www.aviopedia.info ?
Аватар
slice
член на екипажа
 
Мнения: 1976
Регистриран на: 12 Дек 2003 18:49
Местоположение: София

Мнениеот скипаджията » 19 Сеп 2007 12:26

Slice, здравей! Да, знам го и се надявам като съм по-зает :-) да участвам с туй-онуй. То някой от материалите там са мои, от българската Уикипедия.
скипаджията
спотър
 
Мнения: 21
Регистриран на: 18 Сеп 2007 16:09

Мнениеот slice » 20 Сеп 2007 08:27

Аватар
slice
член на екипажа
 
Мнения: 1976
Регистриран на: 12 Дек 2003 18:49
Местоположение: София

Мнениеот tsonpen » 20 Сеп 2007 22:51

Аватар
tsonpen
супер спотър
 
Мнения: 788
Регистриран на: 07 Юли 2004 11:33
Местоположение: Sofia

Мнениеот скипаджията » 21 Сеп 2007 00:13

скипаджията
спотър
 
Мнения: 21
Регистриран на: 18 Сеп 2007 16:09

Мнениеот tsonpen » 21 Сеп 2007 11:15

Аватар
tsonpen
супер спотър
 
Мнения: 788
Регистриран на: 07 Юли 2004 11:33
Местоположение: Sofia

Мнениеот 462TC » 22 Дек 2007 02:10

Завиваш с елероните (щурвала), а с rudder (педалите) контролираш качеството на завоя. В кабината има един уред който се казва Inclinometer. Представлява една тръбика в която има топче и течност.Винаги като завиваш трябва да държиш топчето в центъра на тръбичката използвайки педалите (rudder). Обикновено Inclinometera i Turn Coordinatora са сачетани в един инструмент. :wink:
462TC
спотър
 
Мнения: 24
Регистриран на: 08 Ное 2007 16:08

Мнениеот Iliyan » 22 Дек 2007 23:30

- Знаеш ли за какво служат плешките? - попита той.
- Това е доказан факт, общо знание - отговори тя - това са местата където са били твоите криле, и точно там те ще порастнат отново...
Аватар
Iliyan
спотър
 
Мнения: 48
Регистриран на: 09 Юни 2006 01:23
Местоположение: Johannesburg, South Africa


Назад към Специалистите обясняват

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта