TsonPen, "кормило" в авиацията не значи само вертикалното кормило, а и елероните и височинните кормила. С вертикалното кормило не се завива, поне що се отнася до пътническите (по-тежките) самолети. Завива се с елероните.
Като разбираема аналогия за завиването на самолет, приеми завиването с велосипед. Завоят почва със задаване на наклон ("крен") посредством елероните. След добиване на желания наклон елероните се връщат в неутрално положение; самолетът автоматично продължава да завива. След като е завил, колкото трябва командата се повтаря в обратен ред -- елероните връщат самолета във водоравен полет и се привеждат в неутрално положение. Не са изключени междинни нагаждания.
Завоите са или по нареждане на РВД ("... завий надясно ... продължи да завиваш надясно ... стига ..."; "... заеми курс 230 градуса ..."), или според предварителни инструкции (аеронавигационни карти, предварително изготвени процедури като отправните и заходни схеми) или пък по усмотрение на командира (дори визуално при визуален заход). В някои национални практики има и степенуване на завоите -- "първоразряден" се изпълнява за една минута, "второразряден" за две и т. н. На някои карти може да има и други параметри на завоите ("с радиус 1,2 морски мили"), но те са доста условни.
Удобството (неудобството) при завоя (всъщност "виража") се усеща телесно, но има и указател на завоя ("сачмичка" в "крив нивелир") обикновено под изкуствения хоризонт (авиохоризонта). Най-често завоите не са осезаеми (т. е., съотношението между плъзгане и завиване е уравновесено), освен ако случайно гледаш навън.
Вертикалното кормило задава команда за плъзгане -- все едно пускаш крак като се возиш на шейна и тя без да завива осезаемо мени посоката си. (Впрочем, логиката (посоката) на самолетното педално управление е именно тази на спускане на крак от шейна -- десният крак задава плъзгане надясно, а не наляво както би било според кормилната логика!) Ползват вертикалното кормило, когато е невъзможно или нежелателно да разстройват "позата" на самолета -- на пробег и разбег, в последните фази на захода (от него идват отвратителните "занасяния", чувствани понякога именно в тези фази на полета).
Много летци недолюбват вертикалното кормило и го оставят намира, а ако трябва да го ползват, вършат това с голям респект. А300 на American Airlines катастрофира край Ню Йорк преди шест години при опит на управляващия пилот да излезе от пътната струя на 747 посредством вертикалното кормило, с което разрушава кила. Самопроизволни задействания на вертикалното кормило са заподозрени в катастрофи на 737.
Някои самолети (747, 747SP, DC-10, Ил-86, Ил-96) имат многосекционни вертикални кормила, с оглед да не се претоварва кила. При някои видове самолети вертикалното кормило "флюгира" (се придвижва от аеродинамични усилия) при задвижване на елероните, а може и да предизвика флюгиране на елероните. Подобни взаимовъздействия се изследват при изпитване на нов тип самолет и или се оставят, или се изключват с доработване на контролните органи.