В раздел, където би трябвало лаици да задават въпроси, а специалисти да отговарят има доста смешни и несериозни постове!
ASD е прав, елероните служат за промяна в подемната сила на двете покрила с резултат завъртане на самолета около надлъжната му ос, което пък води до поява на хоризонталната съставна на подемната сила, която пък кара самолета да завива. В идеалния свят елероните би трябвало да се използват само за това първоначално накланяне на самолета и за последващото му изправяне при прекратяване на завоя. В реалния свят обаче се изпозлват и по време на самия завой - при завой с малки наклони например, самолета има тенденция за самоволно изправяне на наклона (нарича се статична устойчивост), което налага постоянното, но премерено прилагане на елероните за запазване на желания наклон, при завой с големи наклони се проявява обратен ефект - самолета самоволно увеличава наклона - тогава елероните се използват за коригиране на тази тенденция. През цялото време се използва и вертикалното кормило за координиране на завоя или с други думи насочване на носа на самолета по посоката на завиване. Ако прибавим и нуждата от работа с двигателя (увеличаване на тягата/мощността), която е нужна за запазване на скоростта на полета и работата с хоризонталното кормило или тримера за запазване на височината на полета картината ще е пълна. А сега кажете, че завоя е проста и лесна задача (говорим за координиран завой със запзване на скоростта и височината на полета)

!
Iliyan, ще ме извиняваш, но тази твоя концепция за 'забавяне' на полукрилата е меко казано непрофесионална. Ако наистина си инструктор по аеродинамика би следвало да знаеш малко (всъщност доста) повече. Увеличаването на съпротивлението е нежелан страничен резултат при работата на елероните.
И едно важно уточнение - елерона който се отклонил надолу създава по-голямо съпротивление от елерона, който се е отклонил нагоре, което всъщност кара самолета да се завърта около вертикалната си ос в посока обратна на завоя (създаваме с елероните наклон наляво за ляв завой, но носа на самолета са завърта надясно). Това е силно нежелан ефект и може да се парира по няколко начина, но това е тема на друг разговор. До тук по идеята за елероните, съпротивлението и 'забавянето' на полукрилата.