Какво да си мисля?

Тук ще прочетете разкази, обяснения и интересни факти от хората, които правят авиация.

Re: Какво да си мисля?

Мнениеот asd » 12 Фев 2009 14:40

asd
супер спотър
 
Мнения: 765
Регистриран на: 29 Мар 2006 14:09
Местоположение: Варна

Re: Какво да си мисля?

Мнениеот slice » 12 Фев 2009 17:10

И единия елерон като се вдигне нагоре, а други свали надолу, защо единия да създава по-голямо съпротивление?

Влезнахте в някакви спорове по динамика на полета, за които май никой не е подготвен! Въпреки това asd е по-прав от Iliyan, който за човек с летателен опит ме изненадва с грешните си заключения. Поне до колкото прочетох аз!

Ето тук има горе долу просто обяснение на нещата... http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/turns.html

При всеки завой трябва да се работи и с педалите за координиране на завоя, т.е. за насочване на носа където трябва. В самолета има един уред turn coordinator, в който има една съчма, която се измества при плъзгане. Най-просто правилото е - "Съчмата гони стика/щурвала и бяга от педала". Тоест като наклониш на една страна трябва да удариш и педал.

При големите самолети това се прави от автоматиката де :)

Със здраве! Ако ви се гледат формули мога да го обясня и по-сложно
Аватар
slice
член на екипажа
 
Мнения: 1976
Регистриран на: 12 Дек 2003 18:49
Местоположение: София

Re: Какво да си мисля?

Мнениеот Iliyan » 12 Фев 2009 20:02

- Знаеш ли за какво служат плешките? - попита той.
- Това е доказан факт, общо знание - отговори тя - това са местата където са били твоите криле, и точно там те ще порастнат отново...
Аватар
Iliyan
спотър
 
Мнения: 48
Регистриран на: 09 Юни 2006 01:23
Местоположение: Johannesburg, South Africa

Re: Какво да си мисля?

Мнениеот slice » 12 Фев 2009 20:45

Нямам намерение да изпадам в някакви спорове и караници.... Дадох този линк именно защото е написан на по-прост език. Иначе моите източници са на достатъчно високо ниво. Така явно въпросът се свежда до две възможности:

1. По някаква причина не съм разбрал какво пишеш (най-вероятно защото не знаеш нито един термин на български и сигурно не можеш да обясниш това, което имап оредвид, а може и повредата да е в моя телевизор)
2. Аеродинамиката и динамиката на полета са ти пълна мъгла, което би ме изненадало много неприятно

Избери ти... да се опитвам да разкажа как стават нещата според НАШАТА школа или да те оборвам думка по дума!

EDIT: Сега пак ти прегледах мненията и абсурдите стават все повече! Ще те помоля отново да обясниш, този път на едно място како се случва при завой (да кажем установен плосък вираж) и какво кара самолета да се движи по крива и най-вече да се накланя! Мисля, че може и да не съм те разбрал какво искаш да кажеш.
Аватар
slice
член на екипажа
 
Мнения: 1976
Регистриран на: 12 Дек 2003 18:49
Местоположение: София

Re: Какво да си мисля?

Мнениеот asd » 13 Фев 2009 01:13

Аз също се включих в този форум с идеята да обясня възможно по-просто нещо, с което съм по-запознат. По тази причина също не съм изпадал в подробности, даже може би трябваше повече неща да напиша (или поне така си мисля), а и "без картинки" според мен е много трудно да се обясни.

За източниците на slice - късно е вече да не ми оказват влияние, тъй като с него сме взели по една диплома от същото място.

Така като си гледам всичките мнения - не мисля, че съм оплескал нещата където и да било, но това най-добре да го каже някой независим съфорумец.
asd
супер спотър
 
Мнения: 765
Регистриран на: 29 Мар 2006 14:09
Местоположение: Варна

Re: Какво да си мисля?

Мнениеот airtop » 13 Фев 2009 10:43

В раздел, където би трябвало лаици да задават въпроси, а специалисти да отговарят има доста смешни и несериозни постове!

ASD е прав, елероните служат за промяна в подемната сила на двете покрила с резултат завъртане на самолета около надлъжната му ос, което пък води до поява на хоризонталната съставна на подемната сила, която пък кара самолета да завива. В идеалния свят елероните би трябвало да се използват само за това първоначално накланяне на самолета и за последващото му изправяне при прекратяване на завоя. В реалния свят обаче се изпозлват и по време на самия завой - при завой с малки наклони например, самолета има тенденция за самоволно изправяне на наклона (нарича се статична устойчивост), което налага постоянното, но премерено прилагане на елероните за запазване на желания наклон, при завой с големи наклони се проявява обратен ефект - самолета самоволно увеличава наклона - тогава елероните се използват за коригиране на тази тенденция. През цялото време се използва и вертикалното кормило за координиране на завоя или с други думи насочване на носа на самолета по посоката на завиване. Ако прибавим и нуждата от работа с двигателя (увеличаване на тягата/мощността), която е нужна за запазване на скоростта на полета и работата с хоризонталното кормило или тримера за запазване на височината на полета картината ще е пълна. А сега кажете, че завоя е проста и лесна задача (говорим за координиран завой със запзване на скоростта и височината на полета) 8) !

Iliyan, ще ме извиняваш, но тази твоя концепция за 'забавяне' на полукрилата е меко казано непрофесионална. Ако наистина си инструктор по аеродинамика би следвало да знаеш малко (всъщност доста) повече. Увеличаването на съпротивлението е нежелан страничен резултат при работата на елероните.
И едно важно уточнение - елерона който се отклонил надолу създава по-голямо съпротивление от елерона, който се е отклонил нагоре, което всъщност кара самолета да се завърта около вертикалната си ос в посока обратна на завоя (създаваме с елероните наклон наляво за ляв завой, но носа на самолета са завърта надясно). Това е силно нежелан ефект и може да се парира по няколко начина, но това е тема на друг разговор. До тук по идеята за елероните, съпротивлението и 'забавянето' на полукрилата.
airtop
спотър
 
Мнения: 51
Регистриран на: 25 Окт 2008 18:50

Re: Какво да си мисля?

Мнениеот slice » 13 Фев 2009 12:11

+1

И като допълнение да изясним и въпроса за управлението със спойлери. Всеки по-голям транспортен самолет го използва когато е нужно да се създаде по-голям наклон. Самият спойлер при отварянето си нарушава обтичането на съответното полукрило и съответно намалява подемната сила - поради тази причина полукрилото "се сваля" и крайния резултат е увеличаване на наклона!
Аватар
slice
член на екипажа
 
Мнения: 1976
Регистриран на: 12 Дек 2003 18:49
Местоположение: София

Предишна

Назад към Специалистите обясняват

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 2 госта